Vi bruker cookies for å sikre kvaliteten på tjenestene våre. Når du godtar cookies, godtar du at RS og våre partnere kan bruke cookies, enhets-IDer og andre data som lagres og/eller vi får tilgang til på din enhet fra RS, til å samle inn persondata, slik som informasjon om hvilke sider du har besøkt, for disse formålene: Personvernerklaering og Brukervilkår.
Godkjenn
RadioStavangerRadioStavangerRadioStavanger
Notification Vis mer
Font ResizerAa
  • Hjem
  • Nyheter
  • Nettradio
  • Bli Medlem
Reading: Forbud mot politisk reklame på Facebook kan komme til Norge
Del
Font ResizerAa
RadioStavangerRadioStavanger
Search
  • Hjem
    • Nyheter
  • Nettradio
Have an existing account? Sign In
Follow US
RadioStavanger > Blog > Nyheter > Forbud mot politisk reklame på Facebook kan komme til Norge

Forbud mot politisk reklame på Facebook kan komme til Norge

Publisert august 14, 2025
Del
Del

Nå kan et forbud mot politisk reklame også komme til Norge. Illustrasjonsfoto: Michael Dwyer / AP / NTB

Av NTB | 15.08.2025 00:04:38

Politikk: – Når EU har vurdert dette som EØS-relevant, vil det bli foreslått for innlemmelse i EØS. Da er hovedregelen at vi veldig sjelden sier nei, sier jussprofessor Finn Arnesen til Klassekampen.

Arnesen anser det som svært sannsynlig at EUs nye regler om åpenhet og målretting av politisk reklame vil bli gjeldende i Norge. Reglene har allerede ført til at Meta og Google tidligere har varslet forbud mot politisk reklame på sine plattformer i EU.

Jurist Maka Alsandia, som forsker på politisk reklame i sosiale medier, mener det er behov for regulering. Likevel advarer hun også om mulige negative konsekvenser.

– Metas tilbaketrekning fra politisk annonsering viser at reglene kan føre til mindre åpenhet – ikke mer. Politisk reklame kan enkelt flytte seg til kanaler som er enda vanskeligere å regulere, sier hun.

Sander Landmark fra kommunikasjonsbyrået Try tror partiene vil endre strategi hvis forbudet kommer.

– Får de ikke lenger anledning til å drive med annonsering i sosiale medier, vil det allikevel være vanskelig å ignorere kanalene, fordi dekningen og engasjementet er høyt, særlig blant unge velgere, sier han.

Norske politiske partier har brukt 5,4 millioner kroner på annonsering på Facebook og Instagram de siste 90 dagene, ifølge tall Klassekampen har hentet inn.

(©NTB)

Welcome Back!

Sign in to your account

Brukernavn eller Epost
Passord

Glemt passord?