Det tyske landslaget i fotball, Wrexham A.F.C., Juventus Women…
… og Storhamar ishockey (!).
Det er noen av klubbene som har sikret seg en av verdens største digitale plattformer som sponsor – nemlig TikTok.
Foto: Giuliano Marchisciano / Tobias SCHWARZ/ Martin Rickett / Pa Photos.
– Dette er en av de største avtalene vi har inngått. At en ny, stor aktør i regionen ønsker å være en del av Storhamar, betyr mye økonomisk og gjør at en klubb fra en liten by kan konkurrere med lag fra langt større byer, sier styreleder i Storhamar Njål Berge til TV 2.
Samarbeidet skal ha sin bakgrunn i det nyeste datasenteret på Hamar, som i sin helhet er forbeholdt sosiale medier selskapet.
Foto: Martin Holm Jørgensen / Exo Media
– TikTok har etablert seg på Hamar med et av Europas største datasentre med totalt 200 ansatte hvorav TikTok har 50 faste ansatte. Derfor er det naturlig for oss å bidra lokalt, sier Lars Bjelvin i TikTok.
Når TV 2 spør om det er mulig å få innsyn i økonomiske detaljer rundt avtalen, er svaret klart og kontant:
– Det vet du like godt som meg at vi ikke kan det, sier Berge, men legger til:
– Jeg kan si at det er en betydelig investering.
De erkjenner at avtalen er omfattende, og at den vil få stor betydning for klubbens økonomi i tiden fremover.
– Alle i norsk hockey bør være takknemlige for at store selskaper ønsker å bli en del av hockeyfamilien. Dette er en viktig boost, ikke bare for Storhamar, men for norsk ishockey, og viser at klubber her kan være attraktive for internasjonale aktører, sier Berge.
– Vi har vært på TikTok i flere år og har allerede en stor følgerskare. Uten sosiale medier ville det vært umulig for en klubb som vår å nå ut til så mange folk. Så vi håper at vi kan få lov å lære litt av TikToks norske avdeling og hvordan vi kan bli enda bedre også, sier Berge.
Tidligere i år uttalte Berge at Storhamar var i så store økonomiske problemer at klubben sto i betydelig fare for konkurs.
Denne avtalen er på mange måter avgjørende for at klubben kan fortsette driften og kjempe blant de beste i EHL.

