Vi bruker cookies for å sikre kvaliteten på tjenestene våre. Når du godtar cookies, godtar du at RS og våre partnere kan bruke cookies, enhets-IDer og andre data som lagres og/eller vi får tilgang til på din enhet fra RS, til å samle inn persondata, slik som informasjon om hvilke sider du har besøkt, for disse formålene: Personvernerklaering og Brukervilkår.
Godkjenn
RadioStavangerRadioStavangerRadioStavanger
Notification Vis mer
Font ResizerAa
  • Hjem
  • Nyheter
  • Nettradio
  • Bli Medlem
Reading: Pasienter har fått 600 millioner i erstatning
Del
Font ResizerAa
RadioStavangerRadioStavanger
Search
  • Hjem
    • Nyheter
  • Nettradio
Have an existing account? Sign In
Follow US
RadioStavanger > Blog > Nyheter > Pasienter har fått 600 millioner i erstatning

Pasienter har fått 600 millioner i erstatning

Publisert august 21, 2025
Del
Del

Nærmere 4300 pasienter har krevd erstatning fra Norsk pasientskadeerstatning (NPE) i løpet av første halvår i år. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB

Av NTB | 21.08.2025 07:04:49

Medisin og helse: Den norske erstatningstjenesten har de siste årene mottatt stadig flere krav.

– Vi vil være så synlige som mulig og få ut god informasjon om ordningen. Vi anbefaler alle mulige søkere til å ta sjekklisten på vår nettside for å få en pekepinn på om hvorvidt de har rett til erstatning, sier direktør Cordt-Hansen i NPE.

I første halvår fikk 845 pasienter erstatning. Det kom inn 4.275 søknader. Dette er en økning sammenlignet med første halvår i fjor. Det ble utbetalt drøyt 600 millioner kroner så langt i år.

De fleste som fikk erstatning, har dokumentert pasientskade, økonomisk tap og plager som følge av feilbehandling. Saksbehandlingen kan ta tid, derfor kan saker som endte med erstatning dette halvåret, stamme fra tidligere år.

– Pasienter kan ha hatt et dårlig møte med helsevesenet, for eksempel fått forsinket diagnose og blitt behandlet senere enn de burde. Likevel er ikke det alltid nok til å få erstatning etter pasientskadeloven. Hvis situasjonen hadde vært den samme uten forsinkelsen, får ikke pasienten erstatning, sier Cordt-Hansen i Pasientskadeerstatningen.

Sykehuset så på kvinnens mammografibilder fra et år tidligere og fastslo at kulen også var synlig på disse bildene. At de ikke fant kulen på mammografibildene et år tidligere mente sykehuset selv var en svikt i ytelsen av helsehjelp.

I løpet av det året diagnosen ble forsinket, hadde kvinnen ingen plager fra kreften. Behandlingen ble akkurat den samme som hva den ville vært for et år siden, og forsinkelsen har ikke hatt avgjørende betydning for hennes muligheter til å bli frisk av kreften. Kvinnen fikk ikke erstatning, siden forsinkelsen ikke påførte henne noen skade.

Det er flest søknader om erstatning for ortopedi, tannsaker og kreft. Man må ha et økonomisk tap på minst 10.000 kroner for å komme i betraktning.

Selv om det er utbetalt over en halv milliarder kroner til pasienter, har likevel så mange som 76 prosent fått avslag. Det kan være flere grunner til det.

Pasientskadeerstatningen viser til et eksempel der sykehuset bekreftet at kulen som ble oppdaget hos en kvinne, var en ondartet kreftsvulst.

(©NTB)

Welcome Back!

Sign in to your account

Brukernavn eller Epost
Passord

Glemt passord?