Vi bruker cookies for å sikre kvaliteten på tjenestene våre. Når du godtar cookies, godtar du at RS og våre partnere kan bruke cookies, enhets-IDer og andre data som lagres og/eller vi får tilgang til på din enhet fra RS, til å samle inn persondata, slik som informasjon om hvilke sider du har besøkt, for disse formålene: Personvernerklaering og Brukervilkår.
Godkjenn
RadioStavangerRadioStavangerRadioStavanger
Notification Vis mer
Font ResizerAa
  • Hjem
  • Nyheter
  • Nettradio
  • Bli Medlem
Reading: Avinor må kutte i utgifter – kan øke avgifter med 50 prosent
Del
Font ResizerAa
RadioStavangerRadioStavanger
Search
  • Hjem
    • Nyheter
  • Nettradio
Have an existing account? Sign In
Follow US
RadioStavanger > Blog > Nyheter > Avinor må kutte i utgifter – kan øke avgifter med 50 prosent

Avinor må kutte i utgifter – kan øke avgifter med 50 prosent

Publisert august 22, 2025
Del
Del

Et Widerøe-fly tar av fra Oslo lufthavn. Avinor må spare penger og vurderer å øke flyplassavgiftene med 50 prosent. Foto: Fredrik Varfjell / NTB

Av NTB | 22.08.2025 15:04:34

Økonomi og næringsliv: Avinor eier og driver 43 norske flyplasser. Inntektene er redusert de siste årene på grunn av lavere passasjertall, flere oppgaver og reduserte taxfreekvoter, skriver kanalen.

Konserndirektør Abraham Foss sier at selskapet kuttet rundt en milliard kroner på driften gjennom pandemien, og at de har mål om å kutte 100 millioner i året i utgifter. For å dekke inn dette ser selskapet på mulighetene til å øke flyplassavgiftene.

Det tas dårlig imot i luftfartsnæringen. Flyselskapene frykter økning på 50 prosent i år og neste år, noe som ifølge NRK vil medføre ekstrakostnader på 2,8 milliarder kroner.

– Det er en kraftig økning som vil være vanskelig for bransjen å svelge unna. Det kan påvirke ruter som er marginalt lønnsomme i dag. Det kan innebære høyere priser for de reisende, og et dårligere tilbud, ifølge Widerøes tekniske direktør Terje Skram, som sitter i bransjeutvalget til NHO Luftfart.

Næringen trenger at også Samferdselsdepartementet kommer på banen, sier Skram.

Statssekretær Cecilie Knive Kroglund i Samferdselsdepartementet sier at det er tett dialog med NHO Luftfart og flyselskapene, og at departementet tar med seg innspill til budsjettforhandlinger. Det vil også sette tak på hvor mye avgifter Avinor kan kreve.

– Flyselskapene må ta sin del av regningen for de tjenestene de kjøper. Avinor må effektivisere driften sin, og vi har gjort vårt gjennom at vi har redusert flypassasjeravgiften med 600 millioner.

(©NTB)

Welcome Back!

Sign in to your account

Brukernavn eller Epost
Passord

Glemt passord?