Vi bruker cookies for å sikre kvaliteten på tjenestene våre. Når du godtar cookies, godtar du at RS og våre partnere kan bruke cookies, enhets-IDer og andre data som lagres og/eller vi får tilgang til på din enhet fra RS, til å samle inn persondata, slik som informasjon om hvilke sider du har besøkt, for disse formålene: Personvernerklaering og Brukervilkår.
Godkjenn
RadioStavangerRadioStavangerRadioStavanger
Notification Vis mer
Font ResizerAa
  • Hjem
  • Nyheter
  • Nettradio
  • Bli Medlem
Reading: Konsumentverket i Sverige vil ha forbud mot telefonsalg
Del
Font ResizerAa
RadioStavangerRadioStavanger
Search
  • Hjem
    • Nyheter
  • Nettradio
Have an existing account? Sign In
Follow US
RadioStavanger > Blog > Nyheter > Konsumentverket i Sverige vil ha forbud mot telefonsalg

Konsumentverket i Sverige vil ha forbud mot telefonsalg

Publisert august 27, 2025
Del
Del

Konsumentverket i Sverige foreslår totalforbud mot telefonsalg. Illustrasjonsfoto: Berit Roald / NTB

Av NTB | 27.08.2025 14:14:28

Økonomi og næringsliv: – Det holder ikke med tilsyn eller strengere regler, sier Konsumentverkets generaldirektør Cecilia Tisell.

Konsumentverket i Sverige tilsvarer det norske Forbrukertilsynet og skal ivareta forbrukernes rettigheter.

I den ferske rapporten «Telefonförsäljning – en oönskad, olämplig och djupt problematisk affärsmetod» tar de til orde for totalforbud mot slikt salg i Sverige.

Rapporten er skrevet på et oppdrag fra regjeringen om å styrke forbrukernes rettigheter.

Hovedproblemet er ifølge Konsumentverket at folk blir overrumplet når telefonselgere ringer og derfor har dårlige forutsetninger for å fatte gjennomtenkte beslutninger.

Det er også et utbredt problem at telefonselgere villeder og benytter omstridte salgsteknikker, påpeker Tisell.

Mange anmelder telefonselgere til Konsumentverket, og mange av anmeldelsene dreier seg om store selskap som forsøker å kapre kunder på denne måten, sier hun.

Mens man i det nåværende systemet har anledning til å reservere seg mot telefonsalg, bør man i det nye systemet i stedet registrere seg om man ønsker å motta telefoner fra selgere, foreslår Konsumentverket.

Seks av ti som blir oppringt i Sverige, svarer rett nok ikke dersom det ringes fra et ukjent nummer. Dette er en velkjent metode å unngå telefonselgere, men kan også føre til at man går glipp av viktige samtaler fra for eksempel politiet og helsevesenet, advarer rapporten.

– Jeg vil påstå at telefonsalg i mange år har vært det største problemet for forbrukerne, sier Tisell.

Dersom det ikke blir forbud mot denne forretningsmetoden foreslås det et nytt system som kan erstatte dagens såkalte Nix-system.

(©NTB)

Welcome Back!

Sign in to your account

Brukernavn eller Epost
Passord

Glemt passord?