Den siste publiserte rankingen til Det internasjonale sykkelforbundet (UCI) mandag viser nemlig at Uno-X bare er fattige 150 rankingpoeng bak plassen som gir opprykk til WorldTouren for de neste tre årene.
For å gi et bilde av hvor lite det er, tok Jonas Abrahamsen alene 125 poeng for seieren i Belgia onsdag ettermiddag.
WorldTouren er sykkelsportens øverste nivå og gjeveste selskap, hvor alle lag er sikret deltakelse i alle de største rittene i en treårsperiode. Det betyr i så fall at Uno-X vil være garantert innpass i Tour de France, Giro d’Italia og Vuelta a España.
– Vi ser på sjansen for å rykke opp som større og mer realistisk enn noen gang før, sier lagsjef Thor Hushovd til TV 2.
Nå har han grep for å sørge for at Norge for første gang skal få et lag med i det som er sykkelsportens Champions League.
Reiser til Malaysia, USA og Canada på poengjakt
Kort fortalt må Uno-X ta igjen og passere Cofidis, som nå innehar den siste plassen som gir opprykk, før sesongen er omme. Det franske laget er altså bare 150 poeng foran.
Sykkelsesongen rundes av i midten av oktober.
Med andre ord er det om å gjøre for lagene å skaffe seg innpass og prestere i så mange ritt som mulig i halvannen måned til – noe som innebærer å være kreativ og reise til ritt som ligger litt utenfor allfarvei.
– Vi prøvde å få innpass i Tour of Guangxi (i Kina), men vi fikk ikke plass der. Men vi drar til Canada (to ritt) for å kjøre inn poeng, og vi skal delta i Tour de Langkawi i Malaysia. Så vi gjør grep for å få det til, forteller Hushovd.
Tour de Langkawi i månedsskiftet september/oktober er et relativt lite ritt med en ofte tilsvarende tynn startliste, men hvor det likevel er mange UCI-poeng å hente.
Der har Uno-X blant annet planer om å sende Alexander Kristoff.
Før laget skal delta i to endagsritt i Canada i midten av september, har de også bestemt seg for å delta i den tredje utgaven av det lille endagsrittet Maryland Cycling Classic, på østkysten av USA.
På samme måte som rittet i Malaysia, er dette et ritt hvor det deles ut relativt mange rankingpoeng basert på kvaliteten på startfeltet og historikken til rittet.
– Det store målet er å bli et WorldTour-lag, så vi gjør det vi kan, sier Hushovd.
– Det kommer også en del store klassikere (i Frankrike og Italia), så det er mange poeng i potten. Vi må være påskrudde og levere varene.
– De trenger mer penger
Uno-X er rangert som nummer 20 på rankingen, Cofidis som nummer 19, og det er de 18 beste lagene som rykker opp etter endt 2025-sesong.
Det er imidlertid en dårlig bevart hemmelighet i sykkelsporten at to av lagene foran på rankingen, nemlig Intermarché og Lotto, etter alle solemerker vil slå seg sammen før neste sesong.
Om og når det skjer, vil det derfor bli plass til et ekstra lag, og det laget ser nå ut til å bli enten Uno-X eller Cofidis.
Uno-X, om du spør TV 2s sykkeleksperter.
– Ja, jeg tror det går. Uno-X er et bedre lag enn Cofidis, så
det tror jeg de kommer til å klare om de er kloke og klarer å disponere
rytterne riktig. Cofidis er ikke helt i samme form, men de sykler jo Vuelta a España, sier Magnus Drivenes i TV 2s Sykkelpodden.
Det gjør ikke Uno-X, som ikke sikret seg en invitasjon til rittet i år.
– Men ingenting tilsier at Cofidis har nivået til å hevde seg der
basert på det vi har sett hittil i år. Jeg tror det kommer til å gå Uno-X’ vei, fortsetter Drivenes.
Ekspertkollega Mads Kaggestad stemmer i.
– Jeg har troen. Men de er helt avhengige av at de største
profilene med de største motorene tar ansvar og tyner maks ut av sesongen, sier han.
En ekstra bonus for laget, om de skulle lykkes med å rykke opp, kan være at sponsorjakten bærer frukter.
Laget har åpent vært på utkikk etter en partner som kan være med å ta deler av regningen siden januar 2023.
Den regningen beløp seg til nesten 250 millioner kroner bare i 2024.
– Nå betaler Reitan alt. De trenger mer penger
for å virkelig bygge et produkt som kan utvikle seg år etter år. De vil ha en
mye mer forutsigbar sponsorpakke å selge (om de rykker opp, journ.anm.), for eksempel til utenlandske
selskaper som kunne tenke seg å sponse laget, sier Kaggestad.

