Vi bruker cookies for å sikre kvaliteten på tjenestene våre. Når du godtar cookies, godtar du at RS og våre partnere kan bruke cookies, enhets-IDer og andre data som lagres og/eller vi får tilgang til på din enhet fra RS, til å samle inn persondata, slik som informasjon om hvilke sider du har besøkt, for disse formålene: Personvernerklaering og Brukervilkår.
Godkjenn
RadioStavangerRadioStavangerRadioStavanger
Notification Vis mer
Font ResizerAa
  • Hjem
  • Nyheter
  • Nettradio
  • Bli Medlem
Reading: Krever at Ølen og Utbjoa får tilbake hurtigbåten
Del
Font ResizerAa
RadioStavangerRadioStavanger
Search
  • Hjem
    • Nyheter
  • Nettradio
Have an existing account? Sign In
Follow US
RadioStavanger > Blog > Nyheter > Krever at Ølen og Utbjoa får tilbake hurtigbåten

Krever at Ølen og Utbjoa får tilbake hurtigbåten

Publisert september 1, 2025
Del
Del

Contents
Studenter og pendlere hardest rammetFritidsreisende i trøbbelRogaland fylkeskommune er grunnen

Hurtigbåten fra Ølen til Bergen er lagt ned. FOTO: Privat

Av Egil M Solberg | 01.09.2025 10:36:28

Hurtigbåt: – Bortfallet av hurtigbåtanløp berører studenter og arbeidstakere, og flere står nå overfor en mye mer krevende reisevei.

Slik lyder budskapet fra TV-personlighet og bygdeaktivist Elin Tvedt, som engasjerer seg i kampen for å få hurtigbåtanløpene til Ølen og Utbjoa tilbake.

Siden 1. juli har ikke hurtigbåten gått innom Ølen og Utbjoa, noe som har skapt store utfordringer for mange i lokalsamfunnet.

Studenter og pendlere hardest rammet

I en e-post til Radio Haugaland beskriver Tvedt hvordan nedleggelsen har påvirket alt fra videregående-elever til oljearbeidere. Hun lister opp flere konkrete eksempler.

To studenter ved Lundeneset videregående skole, Ludvig Thalmann fra Fitjar og Mathias Holtermann fra Sunde, har fått en vesentlig lenger og mer tidkrevende reisevei mellom skole og hjem.

Arbeidstakere som Marianne Wee fra Bjoa, som tidligere tok hurtigbåten daglig til Leirvik, må nå kjøre bil i over en time hver vei, noe som tar mye tid og energi. En annen, Arnfinn Vølstad fra Bjoa, må nå jobbe skift og bo på Leirvik i skiftperiodene, som en direkte konsekvens av at båten ikke lenger går.

Også pendlere til Bergen og Nordsjøen er berørt. Ole Talberg fra Bjoa tok tidligere båten til Flesland når han skulle på jobb, men må nå ta bilen. Det har ført til en senere ankomst og trøbbel med parkering i Bergen. For dem som pendler til Nordsjøen, er situasjonen ifølge Tvedt uavklart.

Fritidsreisende i trøbbel

Nedleggelsen har også konsekvenser for fritidsreisende. Herman Helgesen, som bor i Bergen og har familie i Ølen, reiste regelmessig med hurtigbåten, men har nå fått det mye vanskeligere. For 66 år gamle Hilde Orten, som har hytte på Utbjoa, har reisen blitt nesten umulig ettersom hun ikke kjører bil.

Tvedt påpeker også at den økte bilkjøringen skaper negative miljøkonsekvenser og sliter på veiene.

Rogaland fylkeskommune er grunnen

Bakgrunnen for nedleggelsen er at Rogaland fylkeskommune har kuttet sitt økonomiske bidrag for anløp i Vindafjord, tilsvarende 1,6 millioner kroner. Ifølge Tvedt er det uklart om de samfunnsøkonomiske konsekvensene er utredet, da politikerne gir motstridende informasjon.

Hurtigbåtsaken har skapt stort engasjement, og en stor markering ble holdt på kaien i Ølen 29. juni, hvor politikere fra både Rogaland og Vestland fylke var til stede. Underskriftskampanjer i begge fylker har ført til at fylkestingene må ta saken opp til ny vurdering.

I Vestland har fylkesutvalget fått oppgaven, men ifølge Tvedt var ikke saken på dagsorden forrige uke. Fylkesordføreren ønsker å vente til Rogaland fylkesting har behandlet saken sent i september.

Welcome Back!

Sign in to your account

Brukernavn eller Epost
Passord

Glemt passord?