Vi bruker cookies for å sikre kvaliteten på tjenestene våre. Når du godtar cookies, godtar du at RS og våre partnere kan bruke cookies, enhets-IDer og andre data som lagres og/eller vi får tilgang til på din enhet fra RS, til å samle inn persondata, slik som informasjon om hvilke sider du har besøkt, for disse formålene: Personvernerklaering og Brukervilkår.
Godkjenn
RadioStavangerRadioStavangerRadioStavanger
Notification Vis mer
Font ResizerAa
  • Hjem
  • Nyheter
  • Nettradio
  • Bli Medlem
Reading: Tysk forbrukertilsyn saksøker Mondelez for krympflasjon
Del
Font ResizerAa
RadioStavangerRadioStavanger
Search
  • Hjem
    • Nyheter
  • Nettradio
Have an existing account? Sign In
Follow US
RadioStavanger > Blog > Nyheter > Tysk forbrukertilsyn saksøker Mondelez for krympflasjon

Tysk forbrukertilsyn saksøker Mondelez for krympflasjon

Publisert september 1, 2025
Del
Del

Milka-sjokolader i hylla i en godteributikk i New York. Tyske forbrukermyndigheter saksøker produsent Mondelez for krympflasjon. Bakteppet er at sjokoladene som selges i Tyskland, har gått fra å være 100 gram til 90 gram, uten at prisen er blitt kuttet. Foto: Richard Drew / AP / NTB

Av NTB | 01.09.2025 11:01:48

Økonomi og næringsliv: Forbrukertilsynet i Hamburg har reist søksmål, bekrefter en regional domstol i Bremen til DPA. Tilsynet anklager den amerikanske matvaregiganten for urettferdig konkurranse og for å lure kundene.

– Mange kunder har kjøpt Milka i samme innpakning i flere år og antar at innholdet er det samme. De blir lurt, da mange sjokolader nå kun er på 90 gram til den samme eller til og med høyere pris, sier matekspert Armin Valet i tilsynet.

Reduksjonen er knapt synlig, ifølge tilsynet. Selve sjokoladen er kun en millimeter tynnere, mens innpakningen er helt lik. Den nye vekten står på pakka, men ofte med liten skrift som kan være dekket til av butikkhyllene, heter det videre.

Tilsynet ønsker seg tydeligere merking og foreslår at dette skal stå på produktene i seks måneder etter at størrelsen endres.

Mondelez avviser anklagene og sier at størrelsen står tydelig på innpakningen. Videre heter det at kunder er informert i sosiale medier, og at det finnes oversikt over størrelser og vekt på nett.

Selskapet sier videre at økte kakaokostnader har tvunget det til å minske størrelsen.

(©NTB)

Welcome Back!

Sign in to your account

Brukernavn eller Epost
Passord

Glemt passord?