Vi bruker cookies for å sikre kvaliteten på tjenestene våre. Når du godtar cookies, godtar du at RS og våre partnere kan bruke cookies, enhets-IDer og andre data som lagres og/eller vi får tilgang til på din enhet fra RS, til å samle inn persondata, slik som informasjon om hvilke sider du har besøkt, for disse formålene: Personvernerklaering og Brukervilkår.
Godkjenn
RadioStavangerRadioStavangerRadioStavanger
Notification Vis mer
Font ResizerAa
  • Hjem
  • Nyheter
  • Nettradio
  • Bli Medlem
Reading: Bane Nor stanser arbeidene på ytterligere to krysningsspor for jernbane i Trøndelag
Del
Font ResizerAa
RadioStavangerRadioStavanger
Search
  • Hjem
    • Nyheter
  • Nettradio
Have an existing account? Sign In
Follow US
RadioStavanger > Blog > Nyheter > Bane Nor stanser arbeidene på ytterligere to krysningsspor for jernbane i Trøndelag

Bane Nor stanser arbeidene på ytterligere to krysningsspor for jernbane i Trøndelag

Publisert september 3, 2025
Del
Del

Dronebilde over raset ved Nesvatnet utenfor Levanger. Både her og på to andre steder der Bane Nor skal bygge krysningsspor for jernbanen, er arbeidet nå stoppet opp. Foto: Jan Langhaug / NTB

Av NTB | 03.09.2025 22:01:45

Økonomi og næringsliv: – I etterkant av raset på lørdag ønsker vi å gjøre ny vurdering av vårt planlagte arbeid på Alstad og Østborg. Det er av sikkerhetsmessige årsaker, sier presseansvarlig Anne Kirkhusmo i Bane Nor til Adresseavisen.

Det var lørdag morgen at det større kvikkleireskredet gikk over både nye og gamle E6, samt jernbanen, ved Nesvatnet i Levanger kommune. En dansk arbeider er savnet, og skredet ødela både europaveien og jernbanen og førte til stans i togtrafikken på strekningen og et puslespill av omkjøringsruter for veitrafikken.

– Der skulle vi etter planen begynne å jobbe med å stabilisere grunnen senere i høst, sier Kirkhusmo til avisen.

Med de nye krysningssporene er målet å redusere forsinkelser og gjøre det mulig å ha to avganger i timen på Trønderbanen. Med krysningsspor kan togene passere hverandre i fart.

I en risiko- og sårbarhetsanalyse fra 2022 ble områdestabiliteten ved Nesvatnet vurdert som tilfredsstillende og med «lav sannsynlighet for kvikkleireskred,» skriver avisen. Her ble risikograden satt til gul på en skala som har nivåene grønn, gul og rød. Grønn betyr at risikoen er akseptabel, gul at tiltak bør vurderes, rødt at tiltak er påkrevd.

På Østborg, som ligger øst for Levanger sentrum, er faregraden vurdert til rød, med flere passeringer gjennom kvikkleire. På stedet for krysningsspor i Alstad i Skatval kommune er risikoen satt til gul.

Kirkhusmo opplyser at arbeidet ved Alstad ble stanset etter skredet ved Nesvatnet. På Østborg hadde de imidlertid ennå ikke kommet fullt i gang. Nå er det usikkert når arbeidet kan starte opp igjen.

Ifølge NVEs aktsomhetskart ligger alle de tre planlagte krysningssporene i mulige fareområder for kvikkleireskred. Bane Nor skal nå se nærmere på beslutningen om å legge krysningsspor i slike områder, sier Kirkhusmo.

Welcome Back!

Sign in to your account

Brukernavn eller Epost
Passord

Glemt passord?