På overgangsvinduets siste dag stjal Bryne FK alle
overskrifter etter at både Jens Husebø, Axel Kryger og Robert Undheim
terminerte kontraktene.
Årsaken skal være at spillerne gikk i bresjen for å fjerne
trener Kevin Knappen som hovedtrener.
Knappen ble som kjent værende, og i den første seriekampen etter spillerbråket ble det 0-2-tap hjemme på eget naturgress for nedrykkstruede Bryne.
Inge Brigt Aarbakke, som gjennom sitt
firma Aarbakke AS har vært sponsor for Bryne i 44 år, gir imidlertid klubbledelsen ros
for måten de håndterte spilleropprøret på.
– Det er klart at de skriveriene som har vært ikke er noe vi liker, sier Inge Brigt Aarbakke når TV 2 møter ham på Brynes
sponsortreff på Hotell Jæren.
– Men vi er vanvittig fornøyde med måten dette er
blitt håndtert på av ledelsen. De har både tatt vare på de spillerne som gikk
ut, og var kreative der slik at de fant nye klubber. I tillegg så bevarte de
den trener som hadde fått oppgaven med hvordan han skal drive klubben, og gir
ham støtte og hjelp inn mot de ni siste kampene, fortsetter Aarbakke, før han
slår fast:
Foto: Sturla Johannessen, TV 2
– Derfor har de håndtert dette kjempegodt. De har
informert oss, B-gjengen (supporterklubben) og sponsorene. De har vært helt åpne. De leter ikke hvem
som har gjort feil, men hvordan de kan gjøre Bryne bedre, konkluderer Aarbakke,
som startet firmaet sitt som driver med mekanisk virksomhet innen olje og gass
i 1981, og gikk inn som samarbeidspartner i Bryne like etter.
Søkte informasjon
Odd Erik Byberg Bekkeheien i Bryne Bil, også det
en mangeårig samarbeidspartner av Bryne FK, har heller ikke noe negativt å si om
jærklubbens håndtering av spilleropprøret som kulminerte med at tre av lagets
viktigste spillere måtte pakke sakene sine og forlate klubben.
– Det er klart vi ble «tatt» av overskriftene i media
og søkte mer informasjon og lurte på hva som hadde skjedd i denne sammenhengen.
Men jeg synes klubben i etterkant har lagt seg flate på at de har gjort en
ryddig prosess. Vi synes de har forholdt
seg ryddige i forhold til oss sponsorer og supportere, sier Bekkeheien.
– Så dere fikk ikke kalde føtter med tanke på
sponsorsamarbeidet med Bryne?
– Nei, ikke i det hele tatt. Vi har tro på Bryne
og hvordan de håndterer dette etter beste evne. Vi i Bryne Bil er veldig
fornøyd med måten klubbledelsen løste saken, slår Bekkeheien fast.
Foto: Sturla Johannessen, TV 2
Aldri noen kalde føtter
Heller ikke sponsorkollega Aarbakke hadde planer om å trekke
seg ut som sponsor som en følge av de negative overskriftene i
forbindelse med spilleropprøret.
– Klubben må få drive klubb, så driver jeg firmaet
vårt. Vi sponser fordi vi er stolte over det barne- og ungdomsarbeidet de
driver i Bryne, sier Aarbakke, som heller ikke vil være med på at den negative
omtalen har skadet omdømmet til klubben han har sponset i 44 år.
– Noen vil vel si at det er svekket, men jeg vil
si omdømmet er styrket. De tør å stå i det klubben mener er rett, og har samlet
klubben rundt det. De har ikke vært opptatt av hvem som har gjort feilen, men av å
se fremover og sørge for at det ikke gjentar seg.
Foto: Sturla Johannessen / TV 2
Somas firma på vei inn som sponsor
På nettverksfrokosten snakket TV 2 også med flere andre
sponsorer og samarbeidspartnere, som alle mente at klubben håndterte
situasjonen som oppstod med Kryger, Undheim og Husebø på en god måte.
Ingen ønsket å forlate sponsorsamarbeidet med Bryne. Snarere
tvert imot.
Ragnvald Soma, som mange nok kanskje kjenner for sin fortid
som fotballspiller i klubber som Bryne, Brann, Viking, østerrikske Rapid Wien
og engelske West Ham, var til stede under sponsorsamlingen. Han er på vei inn som
ny sponsor for Bryne gjennom firmaet Elis, som leverer leieløsninger av mopper
og kluter.
Soma, som jobber som selger for firmaet, har ikke latt seg
skremme av å gå inn som ny sponsor med tanke på bråket som har herjet i klubben
den siste tiden.
– Jeg tenker at Bryne er en eliteserieklubb med et
sterkt merkevarenavn på Jæren, og en plass vi ønsker å være til stede. Jeg skal
ikke si hva andre tenker, men ting som har skjedd i Bryne skjer støtt og stadig
både i Idrettslag og vanlige bedrifter, og jeg har i hvert fall ikke latt meg
skremme av det, mener Soma, som i sin aktive karriere som fotballspiller også
fikk med seg fem A-landskamper for Norge
– Tror du Bryne kommer styrket eller svekket
ut av bråket som har vært?
– Det er vanskelig å si. Det
var en tøff omstilling for alle, også for de spillerne som forsvant. Til
sjuende og sist håper og tror jeg at Bryne likevel kommer styrket ut av dette
og får de poengene som trengs for å overleve i Eliteserien, svarer Soma
bestemt.
Foto: Sturla Johannessen, TV 2
– En sak på godt og vondt
Mannen bak sponsortreffet og nettverksfrokosten, Brynes markedssjef
Bjørn Hagegrup Røken, forteller at samarbeidspartnerne naturlig nok har vært
nysgjerrige på det som har skjedd i klubben den siste tiden.
– De har jo lurt på hva som skjer og slike ting,
men vi har vært åpne og gitt dem en god forklaring på hele prosessen. De
støtter oss i måten klubben har taklet motgangen på, og at vi sammen kommer oss
ut av den, understreker Hagerup Røken overfor TV 2.
Hagerup Røken medgir likevel at Bryne trolig har fått seg en aldri
så liten omdømmeknekk, ikke minst etter at Erling Braut Haaland har delt mye om
Bryne-bråket på sine sosiale mediekanaler.
– Haaland har jo gitt oss oppmerksomhet, og det er
jo gøy at han er engasjert i det som skjer i Bryne, selv om han sitter i
Manchester. Dette har jo vært en sak som har engasjert på godt og vondt, men nå
handler det om å ta med seg det gode ut av det og komme ut av det sammen,
konstaterer markedssjefen.
Han legger ikke skjul på hvor fornøyd og glad han er for at
sponsorene har slått ring rundt Bryne etter kaoset som har herjet de siste ukene.
– Sponsorene våre er klubbens store kontinuitetsbærere.
Mens det har vært mye gjennomtrekk i klubben de siste fire årene, har
sponsorene blitt værende, og det er mye av nøkkelen til suksessen vi har hatt her,
mener han.
Bryne FK møter for øvrig Fredrikstad til tøff bortekamp lørdag.
Kampen sendes på TV 2 Play fra klokken 14.00.

