Vi bruker cookies for å sikre kvaliteten på tjenestene våre. Når du godtar cookies, godtar du at RS og våre partnere kan bruke cookies, enhets-IDer og andre data som lagres og/eller vi får tilgang til på din enhet fra RS, til å samle inn persondata, slik som informasjon om hvilke sider du har besøkt, for disse formålene: Personvernerklaering og Brukervilkår.
Godkjenn
RadioStavangerRadioStavangerRadioStavanger
Notification Vis mer
Font ResizerAa
  • Hjem
  • Nyheter
  • Nettradio
  • Bli Medlem
Reading: Søker fritak fra avstandskrav for nødutgangene i nye Oslofjordtunnelen
Del
Font ResizerAa
RadioStavangerRadioStavanger
Search
  • Hjem
    • Nyheter
  • Nettradio
Have an existing account? Sign In
Follow US
RadioStavanger > Blog > Nyheter > Søker fritak fra avstandskrav for nødutgangene i nye Oslofjordtunnelen

Søker fritak fra avstandskrav for nødutgangene i nye Oslofjordtunnelen

Publisert september 22, 2025
Del
Del

Statens vegvesen søker fritak fra avstandskrav for nødutgangene i nye Oslofjordtunnelen. Foto: Annika Byrde / NTB

Av NTB | 22.09.2025 22:48:12

Politikk: – Prosjektet må se etter mulige kostnadsreduksjoner, skriver Lovisa König, saksbehandler for fravikssøknaden i Statens vegvesen, ifølge Røyken og Hurum Avis.

Vegvesenet har søkt Vegdirektoratet om fritak fra kravet om rømningsveier for hver 250 meter i den planlagte utvidelsen av Oslofjordtunnelen. Bakgrunnen er at det første tilbudet fra entreprenørene er betydelig høyere enn kostnadsrammen tillater.

I stedet foreslår Vegvesenet å gjenbruke 29 eksisterende nødrom og bergrom, med avstander på opptil 330 meter. Dette vil også redusere behovet for kostbare stengninger under byggeprosessen.

Prosjektleder Vibeke Malvik i E134 Oslofjordforbindelsen byggetrinn 2, understreker at det skal gjennomføres en risikovurdering.

– Dersom denne justeringen kan aksepteres, vil det ikke oppfattes annerledes enn i dag, sier Malvik.

Forslaget blir møtt med bekymring fra sikkerhetseksperter, som påpeker at lengre avstander mellom nødutganger kan komplisere evakuering ved en hendelse. Vegvesenet mener økningen i avstand ikke antas kritisk for evakuering.

Stortinget har vedtatt nytt tunnelløp til 7,7 milliarder kroner parallelt med det den eksisterende Oslofjordforbindelsen med åpning i 2032.

Oslofjordtunnelen knytter sammen Frogn på østsiden og Asker vest i Akershus. Tunnelen er en del av europavei 134 og er på 7,3 kilometer. På det dypeste ligger tunnelen 134 meter under overflaten på Oslofjorden.

(©NTB)

Welcome Back!

Sign in to your account

Brukernavn eller Epost
Passord

Glemt passord?