Vi bruker cookies for å sikre kvaliteten på tjenestene våre. Når du godtar cookies, godtar du at RS og våre partnere kan bruke cookies, enhets-IDer og andre data som lagres og/eller vi får tilgang til på din enhet fra RS, til å samle inn persondata, slik som informasjon om hvilke sider du har besøkt, for disse formålene: Personvernerklaering og Brukervilkår.
Godkjenn
RadioStavangerRadioStavangerRadioStavanger
Notification Vis mer
Font ResizerAa
  • Hjem
  • Nyheter
  • Nettradio
  • Bli Medlem
Reading: Farevarsel i Formel 1 før Singapore-helgen – feltet må finne fram kjølevester
Del
Font ResizerAa
RadioStavangerRadioStavanger
Search
  • Hjem
    • Nyheter
  • Nettradio
Have an existing account? Sign In
Follow US
RadioStavanger > Blog > Nyheter > Farevarsel i Formel 1 før Singapore-helgen – feltet må finne fram kjølevester

Farevarsel i Formel 1 før Singapore-helgen – feltet må finne fram kjølevester

Publisert oktober 3, 2025
Del
Del

Det ventes heftige temperaturer og høy luftfuktighet under Singapores Grand Prix. Foto: Vincent Thian / AP / NTB

Av NTB | 03.10.2025 07:33:14

Sport: Det er klart etter at Det internasjonale bilsportforbundet (FIA) for første gang har tatt i bruk sin såkalte «heat hazard»-forskrift. Det kan på norsk beskrives som et farevarsel som utløser gitte tiltak.

Årsaken til at VM-runden i Singapore beskrives som et heat hazard-løp, er at det ventes temperaturer på over 31 grader. Løpet er blant de heteste på Formel 1-kalenderen, og kombinasjonen av varme og luftfuktighet gjør at førerne vil kunne oppleve en følt temperatur på 50 grader inne i bilen.

– Etter å ha fått en prognose om temperatur på over 31 grader celsius i løpet av arrangementet, erklæres farevarsel for varme, uttaler FIA foran kveldsløpet i Asia.

Det finnes et unntak for de førerne som ikke ønsker å bruke kjølevester i helgens løp. De må legge til ekstra vekt på bilene sine.

Fra neste sesong blir kjølevester obligatoriske i særlige varme forhold.

– Jeg tenker at det er greit. Verken varmen eller luftfuktigheten er så ille alene. Men med høy fuktighet og 28-30 grader eller mer, da har du Singapore-nivået, og det er tøft, sier Williams-fører Carlos Sainz, ifølge Reuters.

– Jeg tror lagene vil få det til å fungere bedre og bedre for hver gang vi kjører med det (kjølevest). Og per nå kan hele systemet forhåpentlig fungere i minst en time, sier Sainz.

Kort forklart er kjølevesten utstyrt med rør som er koblet på et kjølesystem med væske som skal holde den kald. Den er blitt testet tidligere og fikk blandet mottakelse. Et av ankepunktene mot vesten er at den gjør det enda mer ubehagelig å klemme seg ned i den trange førercockpiten.

Det kjøres kvalifisering i Singapore klokken 15 lørdag, mens selve VM-løpet starter klokken 14 søndag (klokken 20 lokal tid).

Heat hazard-regelverket ble innført etter VM-runden i Qatar i oktober 2023, da heten førte til at flere førere ble utmattet og måtte ha legehjelp. Daværende Alpine-fører Esteban Ocon forklarte at han hadde kastet opp i hjelmen sin underveis i løpet.

Han forklarer at Williams-lagets kjølevest fortsatt er under utvikling, og at det er usannsynlig at den vil gi kjøling gjennom hele det nesten to timer lange løpet.

(©NTB)

Welcome Back!

Sign in to your account

Brukernavn eller Epost
Passord

Glemt passord?