Vi bruker cookies for å sikre kvaliteten på tjenestene våre. Når du godtar cookies, godtar du at RS og våre partnere kan bruke cookies, enhets-IDer og andre data som lagres og/eller vi får tilgang til på din enhet fra RS, til å samle inn persondata, slik som informasjon om hvilke sider du har besøkt, for disse formålene: Personvernerklaering og Brukervilkår.
Godkjenn
RadioStavangerRadioStavangerRadioStavanger
Notification Vis mer
Font ResizerAa
  • Hjem
  • Nyheter
  • Nettradio
  • Bli Medlem
Reading: Ni av ti lærere trives på jobb – men opplever mer stress og uro
Del
Font ResizerAa
RadioStavangerRadioStavanger
Search
  • Hjem
    • Nyheter
  • Nettradio
Have an existing account? Sign In
Follow US
RadioStavanger > Blog > Nyheter > Ni av ti lærere trives på jobb – men opplever mer stress og uro

Ni av ti lærere trives på jobb – men opplever mer stress og uro

Publisert oktober 7, 2025
Del
Del

De fleste lærere trives på jobb, men opplever økt uro og stress i klasserommene, ifølge en ny undersøkelse. Foto: Gorm Kallestad / NTB

Av NTB | 07.10.2025 12:23:13

Utdanning: Tallene kommer fra den såkalte Talis-undersøkelsen fra Organisasjonen for økonomisk samarbeid og utvikling (OECD). Undersøkelsen tar hvert sjette år temperaturen på lærernes yrkeshverdag.

Mange lærere opplever et høyere stressnivå, og det er færre som svarer at de ville valgt å bli lærere dersom de hadde valgt yrke om igjen.

Kun 18 prosent svarer at læreryrket er verdsatt av samfunnet, mot 35 prosent i 2018.

– Bildet rapporten gir, er urovekkende og forteller meg at det er en stor ubalanse mellom de økonomiske rammene som skal til for å gjøre en god jobb, og det oppdraget vi som lærer og ledere i skolen har, sier leder i Utdanningsforbundet Geir Røsvoll i en pressemelding.

– Derfor er jeg opptatt av å løfte lærernes posisjon. Sammen med partene i utdanningssektoren har regjeringen blant annet laget en felles strategi for å beholde og rekruttere lærere. Noe av det viktigste i strategien er å vise fram de mange gode, men også betydningsfulle sidene ved å være lærer, sier Nordtun.

Mange lærere peker i undersøkelsen på økt stress knyttet til å følge opp enkeltelevers behov og henvendelser fra foreldre.

– Det er selvsagt viktig med en god dialog mellom skole og hjem. Foreldre skal kunne gi viktige tilbakemeldinger, men vi foreldre må av og til ta noen skritt tilbake og huske på at læreren skal ta hensyn til alle i en klasse. Vi må i større grad stole på lærerne og gi dem tid og rom til å gjøre jobben sin på best mulig måte, sier Nordtun.

– De oppgir også at de har stor faglig handlefrihet i undervisningen. Nesten 8 av 10 lærere føler seg verdsatt av foreldre og elever, skriver Udir.

Men kun 39 prosent mener de makter å motivere elever som viser liten interesse for skolearbeidet.

– 55 prosent av lærerne har tro på at de kan hjelpe elevene til å verdsette læring. Dette er omtrent 20 prosentpoeng lavere enn i de andre nordiske landene.

Lærerjobben er en av Norges viktigste jobber, og er et arbeid som bør verdsettes mer i samfunnet, sier kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) i en pressemelding fra regjeringen.

De aller fleste lærere oppgir altså at de trives på arbeidsplassen, med 95 prosent. De har gode relasjoner til kolleger, elever, foreldre og rektorer, og de har tro på at de kan gjøre jobben på en god måte.

(©NTB)

Welcome Back!

Sign in to your account

Brukernavn eller Epost
Passord

Glemt passord?