– Dette er en historisk avtale. Parautøverne skal ha de samme mulighetene som alle andre til å satse og få den økonomiske støtten de fortjener, sier sponsordirektør i Reitan Retail, Vidar Riseth, til TV 2.
For første gang får norsk paraidrett en sponsoravtale i toppsjiktet.
Når det i dag lanseres et nytt samarbeid med NSF alpint, beskrives det som tidenes største avtale i norsk paraidrett.
Riseth forteller at avtalen skal sikre bedre vilkår for landslaget, samt bidra til økt rekruttering i bredden.
– Vi ønsker å være med og bygge fra bunnen,
slik at enda flere får sjansen til å drive med paraidrett, forteller Riseth.
Avtalen er i første omgang signert for to år.
– Avgjørende for videre utvikling
Sportssjef for alpint i Norges Skiforbund, Claus Johan Ryste, beskriver avtalen som en milepæl.
– Det er en avtale som har fokus spesifikt på
para, og det er ganske unikt. Den handler både om å støtte landslaget og å
bygge bredde. Det er en stor sponsoravtale i norsk sammenheng, sier Ryste.
Han peker på at paraidretten lenge har hatt begrensede inntektsmuligheter sammenliknet med de andre landslagene.
Foto: Lise Åserud / NTB
– All toppidrett er i stor grad
reklamefinansiert. Nå får vi endelig et tydelig signal fra en stor aktør som
sier at de vil satse. Det betyr bedre økonomi, mer rekruttering og større
muligheter for oss til å utvikle sporten videre, forteller han.
Ryste tror at dette kan skape ringvirkninger blant andre aktører i næringslivet.
– Det er mange store sponsorer i alpintfamilien, men jeg tror
denne ekstra fokuset, og det ekstra giret, gir et ekstra løft.
– Det kan være med på å skape et rom for mer synlighet for paraidretten og oppmerksomhet
som trengs à la det vi hadde i VM på hjemmebane på Hafjell i 2022.
Håper flere får øynene opp
En av verdens fremste paraalpinister, Jesper Saltvik Pedersen, håper at samarbeidet kan bidra til å rekruttere flere kvinner til sporten.
– Jeg tror det blir utrolig kult å ha Rema på
laget. De virker som en sponsor som virkelig vil få til noe kult sammen med oss.
– Vi håper å få til mer rekruttering, særlig på kvinnesiden, som har vært vanskelig til nå. Jeg håper vi får noen kule muligheter og vise at det
finnes en måte å ha store profiler i paraidretten også, sier han.
Saltvik Pedersen tror at dette er første steget mot en større dekning av norsk paraidrett.
– Jeg håper vi som lag kan bidra til at flere blir interesse, og at de nye midlene kan gi oss et enda bedre
opplegg slik at vi kan fronte sporten på best mulig måte og ta oss til flere medaljer i internasjonale konkurranser.

