SAS-sjef Anko van der Werff (t.h.) og konsernsjef i Norwegian Geir Karlsen møtte samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) onsdag for å diskutere det de mener er et stadig høyere avgiftsnivå i Norge.
Foto: Javad Parsa / NTB
Økonomi og næringsliv: De er konkurrenter til vanlig, men mandag satte Norwegian-sjef Geir Karlsen seg på samme side av bordet som SAS-sjef Anko van der Werff.
De møtte samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap for å slå alarm om det de mener er for høye skatter og avgifter.
– I dag er vi egentlig her for å ytre en liten bekymring for at avgiftene i Norge skal gå vesentlig opp, åpnet Karlsen med da han møtte pressen i forkant av møtet.
– Bekymringen vår nå er at dette skal brukes som en vekstlink inn i høye Avinor. Vi vet alle hva Avinor har bedt om: 50 prosent økning over to år. Det tror vi vil gå ut over flytilbudet i Norge og til syvende og sist passasjerene som vil lide under det.
Departementet har tidligere varslet at Avinor må øke avgiftene for å stable på plass økonomien, som fikk seg en knekk under koronapandemien.
I neste års statsbudsjett legger blant annet regjeringen opp til å ikke ta utbytte fra Avinor for å styrke selskapets egenkapital. Avinor skaffer ellers inntektene sine fra avgifter, utleie og taxfree-salg.
– Vi noterte oss i november 2023 da regjeringen sa at vi måtte bidra til med noe to luftfartens framtid, og et var vi helt enige i. Men vi mener at en 50 prosent økning er ikke noe. Det er ubalansert og urimelig. Vi er bekymret over disse økningene, sa van der Graff.
Han sier bransjen aldri har vært spesielt lønnsom, men er viktig for forbindelsen på tvers av landet, og han omtalte de to selskapene som en del av den kritiske infrastrukturen.
SAS-sjefen ba spesielt om bedre tid til å tilpasse seg økte Avinor-avgifter, men av konkrete tiltak var hovedønsket å få bedre dialog med departementet om skatte- og avgiftsnivået.
Han sier det er bedre for Norwegian å være i andre markeder enn i Norge, og bruker som eksempel at selskapet har 16 fly i Spania i dag. Kostnadsnivået i Norge er for høyt over lang tid, synes han.
– Det gjør at vi må flytte arbeidsplasser ut av Norge, som jeg synes er kjempesynd, men det har allerede startet. Det vi er her for er å sørge at det ikke fortsetter, men at vi kan skape et bærekraftig flytilbud i Norge som er levedyktig, sa Karlsen.
Utflyttingen har allerede pågått i to år, ifølge Norwegian-sjefen.
Han sier regningen for de økte avgiftene til slutt havner hos passasjerene.
Han viste til at Avinor har varslet økninger i sine avgifter for kommersiell luftfart. Likevel kalte både han og SAS-sjef van der Werff det en «veldig gledelig nyhet» at regjeringen i sitt forslag til statsbudsjett for neste år legger opp til å redusere CO2-avgiften med 450 millioner kroner for bransjen.
Administrerende direktør Anko van der Graff i SAS har kommet til Oslo i ens ærend, sier han, og legger til at budskapet forhåpentligvis får økt kraft når to konkurrenter til daglig samler seg om et budskap.
– Verken Norwegian eller SAS vokser i Norge nå. Vi vokser mer på utsiden av Norge. Det er en bekymring, for vi vil jo gjerne vokse i Norge også, sa Karlsen, og la til at Norwegian i dag har flere fly utenfor Norge enn innenlands.
(©NTB)

