– Om man ikke ønsker å ha store sykkelritt i Norge, så er dette veien å gå.
Tour of Norway-sjef Roy Hegreberg er krystallklar etter beskjeden som kom «veldig overraskende» i midten av oktober.
Da la nemlig regjeringen frem sitt forslag til statsbudsjett for 2026.
Der foreslås det å avvikle den «særskilte tilskuddsordningen til internasjonale sykkelritt i Norge». Det er en ordning som har vært på plass i snart ti år, og som de siste årene har stått for cirka halvparten av budsjettet til rittet.
– Om de ikke snur, betyr det sannsynligvis at vi må avlyse. Da skal det komme inn andre inntekter på et nivå vi ikke har vært i nærheten av å se de siste ti årene, sier Hegreberg.
Kristoff: – Umulig
Rittet har et budsjett på rett i overkant av 20 millioner.
Tilskuddsordningen, som i fjor var på ti millioner, stod i 2025 for halvparten.
Rittet har vært arrangert årlig siden 2011, og har blitt vunnet av ryttere som Remco Evenepoel, Edvald Boasson-Hagen og Alexander Kristoff. I 2026 er det planlagt med fire etapper for herrene, og tre for kvinnene.
– Det er helt urealistisk å skulle få til ritt i 2026 uten de millionene. Internasjonale sykkelritt finansieres av sponsorater og offentlige bidrag. Det er ikke liv laga uten støtte fra det offentlige, sier Hegreberg.
Nevnte Kristoff, som for bare noen uker siden la opp som aktiv, har flest etappeseirer i Tour of Norway-historien med 11.
Nylig ble han annonsert som rittets nye ambassadør.
– Dette er ikke et arrangement som går med overskudd, det går i null, så da blir det egentlig umulig om vi ikke får de millionene. Med ritt både for herrer og kvinner, er det kanskje det viktigste rittet i Norge i løpet av året, så det hadde vært en strek i regningen for norsk sykkelsport ikke å kunne arrangere, sier Kristoff.
– Jeg håper politikerne går tilbake på det, fortsetter han.
Nyheten ble nylig også diskutert i siste episode av TV 2s Sykkelpodden:
– Uheldig med særordning for sykkelritt
Håpet til Hegreberg, Kristoff og co. ligger i at politikerne snur når endelig statsbudsjett skal vedtas.
Et forslag til statsbudsjett er nemlig bare det, et forslag, og budsjettet vedtas endelig i desember. Støre-regjeringen trenger hjelp fra andre partier for å få det igjennom, og er avhengige av MDG, Rødt, SV og Senterpartiet for å få flertall i Stortinget.
Siden forslaget til statsbudsjettet kom, har to stortingsrepresentanter fra Rogaland sendt skriftlige og kritiske spørsmål til kulturminister Lubna Jaffery (Ap) om hvorfor støtten nå foreslås fjernet.
Foto: Torjus Sagenes / TV 2
«Det er Kultur- og likestillingsdepartementets vurdering at det er uheldig at det over lang tid opprettholdes en særordning kun for sykkelritt. Idrettsarrangementer i Norge bør i størst mulig grad likebehandles. Derfor foreslås det å avvikle den særskilte tilskuddsordningen for internasjonale sykkelritt i Norge», argumenteres det med fra kulturministerens hold.
Den argumentasjonen kjøper ikke Hegreberg.
– Hun tar ikke med at alle andre arrangementer av denne størrelsen gjerne har store anlegg som staten, enten direkte eller gjennom spillemidler, har vært med på å finansiere. Vi får ingen spillemidler, og vi har heller ikke inntekter fra publikum, sier Hegreberg.
Han sier videre at en rekke kostnader, som hotellovernattinger, har blitt mye dyrere de siste årene, og at sykkelrittarrangører i Norge, i motsetning til lenger sør i Europa, også må betale får tilstedeværelsen av politi.
– Jeg synes de har en manglende forståelse for hva sykkelsporten trenger, mener Hegreberg.
Konfrontert med den beskrivelsen, tar KUD til motmæle:
– Norges Cykleforbund og deres medlemsklubber mottar støtte gjennom spillemidlene til idrettsformål, på lik linje med andre særforbund som er medlem av Norges idrettsforbund (NIF), begynner statssekretær Anette Stegejerdet Norberg.
– KUD har også en tilskuddsordning for idrettsanlegg. Gjennom denne ordningen har det blitt gitt betydelig støtte til sykkelanlegg, blant annet til velodromene Asker og Sola. I motsetning til mange andre idretter, som er avhengige av til dels kostnadskrevende anlegg for å kunne gjennomføre internasjonale idrettsarrangementer, har landeveissykling ikke det samme behovet for egne, faste idrettsanlegg, fortsetter hun.

