Vi bruker cookies for å sikre kvaliteten på tjenestene våre. Når du godtar cookies, godtar du at RS og våre partnere kan bruke cookies, enhets-IDer og andre data som lagres og/eller vi får tilgang til på din enhet fra RS, til å samle inn persondata, slik som informasjon om hvilke sider du har besøkt, for disse formålene: Personvernerklaering og Brukervilkår.
Godkjenn
RadioStavangerRadioStavangerRadioStavanger
Notification Vis mer
Font ResizerAa
  • Hjem
  • Nyheter
  • Nettradio
  • Bli Medlem
Reading: Regjeringens budsjettforslag kan stoppe sykkelrittet
Del
Font ResizerAa
RadioStavangerRadioStavanger
Search
  • Hjem
    • Nyheter
  • Nettradio
Have an existing account? Sign In
Follow US
RadioStavanger > Blog > Sport > Regjeringens budsjettforslag kan stoppe sykkelrittet

Regjeringens budsjettforslag kan stoppe sykkelrittet

Publisert oktober 30, 2025
Del
Del

Contents
Saken oppsummertKristoff: – Umulig– Uheldig med særordning for sykkelrittHele tilsvaret til statssekretæren

Saken oppsummert

  • Regjeringen foreslår å avvikle tilskuddsordningen for internasjonale sykkelritt i Norge.
  • Tour of Norway-sjef Roy Hegreberg mener dette sannsynligvis vil føre til avlysning av rittet.
  • Alexander Kristoff håper politikerne ombestemmer seg for å redde norsk sykkelsport.
  • Kulturdepartementet argumenterer for lik behandling av idrettsarrangementer.

Oppsummeringen er laget med kunstig intelligens (KI) fra OpenAI. Innholdet er kvalitetssikret av TV 2s journalister. Les om hvordan vi jobber med KI

– Om man ikke ønsker å ha store sykkelritt i Norge, så er dette veien å gå.

Tour of Norway-sjef Roy Hegreberg er krystallklar etter beskjeden som kom «veldig overraskende» i midten av oktober.

Da la nemlig regjeringen frem sitt forslag til statsbudsjett for 2026.

Der foreslås det å avvikle den «særskilte tilskuddsordningen til internasjonale sykkelritt i Norge». Det er en ordning som har vært på plass i snart ti år, og som de siste årene har stått for cirka halvparten av budsjettet til rittet.

– Om de ikke snur, betyr det sannsynligvis at vi må avlyse. Da skal det komme inn andre inntekter på et nivå vi ikke har vært i nærheten av å se de siste ti årene, sier Hegreberg.

Kristoff: – Umulig

Rittet har et budsjett på rett i overkant av 20 millioner.

Tilskuddsordningen, som i fjor var på ti millioner, stod i 2025 for halvparten.

Rittet har vært arrangert årlig siden 2011, og har blitt vunnet av ryttere som Remco Evenepoel, Edvald Boasson-Hagen og Alexander Kristoff. I 2026 er det planlagt med fire etapper for herrene, og tre for kvinnene.

– Det er helt urealistisk å skulle få til ritt i 2026 uten de millionene. Internasjonale sykkelritt finansieres av sponsorater og offentlige bidrag. Det er ikke liv laga uten støtte fra det offentlige, sier Hegreberg.

Nevnte Kristoff, som for bare noen uker siden la opp som aktiv, har flest etappeseirer i Tour of Norway-historien med 11. 

Nylig ble han annonsert som rittets nye ambassadør. 

– Dette er ikke et arrangement som går med overskudd, det går i null, så da blir det egentlig umulig om vi ikke får de millionene. Med ritt både for herrer og kvinner, er det kanskje det viktigste rittet i Norge i løpet av året, så det hadde vært en strek i regningen for norsk sykkelsport ikke å kunne arrangere, sier Kristoff. 

– Jeg håper politikerne går tilbake på det, fortsetter han.

Nyheten ble nylig også diskutert i siste episode av TV 2s Sykkelpodden:

– Uheldig med særordning for sykkelritt

Håpet til Hegreberg, Kristoff og co. ligger i at politikerne snur når endelig statsbudsjett skal vedtas. 

Et forslag til statsbudsjett er nemlig bare det, et forslag, og budsjettet vedtas endelig i desember. Støre-regjeringen trenger hjelp fra andre partier for å få det igjennom, og er avhengige av MDG, Rødt, SV og Senterpartiet for å få flertall i Stortinget. 

Siden forslaget til statsbudsjettet kom, har to stortingsrepresentanter fra Rogaland sendt skriftlige og kritiske spørsmål til kulturminister Lubna Jaffery (Ap) om hvorfor støtten nå foreslås fjernet. 

KVINNELØFT: I 2025 ble et kvinneritt for første gang arrangert samtidig som herrerittet. I 2026 skal rittet etter planen utvides fra to til tre etapper. Her feirer Mie Bjørndal Ottestad (venstre) seieren i 2025-utgaven i Stavanger sentrum, sammen med Susanne Andersen og Kamilla Aasebø Foto: Torjus Sagenes / TV 2
KVINNELØFT: I 2025 ble et kvinneritt for første gang arrangert samtidig som herrerittet. I 2026 skal rittet etter planen utvides fra to til tre etapper. Her feirer Mie Bjørndal Ottestad (venstre) seieren i 2025-utgaven i Stavanger sentrum, sammen med Susanne Andersen og Kamilla Aasebø
Foto: Torjus Sagenes / TV 2

«Det er Kultur- og likestillingsdepartementets vurdering at det er uheldig at det over lang tid opprettholdes en særordning kun for sykkelritt. Idrettsarrangementer i Norge bør i størst mulig grad likebehandles. Derfor foreslås det å avvikle den særskilte tilskuddsordningen for internasjonale sykkelritt i Norge», argumenteres det med fra kulturministerens hold.

Den argumentasjonen kjøper ikke Hegreberg.

– Hun tar ikke med at alle andre arrangementer av denne størrelsen gjerne har store anlegg som staten, enten direkte eller gjennom spillemidler, har vært med på å finansiere. Vi får ingen spillemidler, og vi har heller ikke inntekter fra publikum, sier Hegreberg. 

Han sier videre at en rekke kostnader, som hotellovernattinger, har blitt mye dyrere de siste årene, og at sykkelrittarrangører i Norge, i motsetning til lenger sør i Europa, også må betale får tilstedeværelsen av politi. 

– Jeg synes de har en manglende forståelse for hva sykkelsporten trenger, mener Hegreberg.

Konfrontert med den beskrivelsen, tar KUD til motmæle:

– Norges Cykleforbund og deres medlemsklubber mottar støtte gjennom spillemidlene til idrettsformål, på lik linje med andre særforbund som er medlem av Norges idrettsforbund (NIF), begynner statssekretær Anette Stegejerdet Norberg.

– KUD har også en tilskuddsordning for idrettsanlegg. Gjennom denne ordningen har det blitt gitt betydelig støtte til sykkelanlegg, blant annet til velodromene Asker og Sola. I motsetning til mange andre idretter, som er avhengige av til dels kostnadskrevende anlegg for å kunne gjennomføre internasjonale idrettsarrangementer, har landeveissykling ikke det samme behovet for egne, faste idrettsanlegg, fortsetter hun.

Hele tilsvaret til statssekretæren

  • Det å arrangere idrettsarrangement er en del av idrettens kjerneoppgaver. De aller fleste idrettsarrangementer i Norge gjennomføres uten statlig støtte. Siden statsbudsjettet 2016 har det imidlertid eksistert tilskuddsordning for internasjonale sykkelritt i Norge. Dette innebærer at sykkel har blitt særbehandlet som den eneste idretten med en egen tilskuddordning finansiert over statsbudsjettet. Sykkelrittet Tour of Norway har fått tilskudd gjennom denne tilskuddsordningen. Det er Kultur- og likestillingsdepartementets vurdering at det er uheldig at det over lang tid opprettholdes en særordning kun for sykkelritt. Idrettsarrangementer i Norge bør i størst mulig grad likebehandles. Derfor foreslås det å avvikle den særskilte tilskuddsordningen for internasjonale sykkelritt i Norge.
  • Norges Cykleforbund og deres medlemsklubber mottar støtte gjennom spillemidlene til idrettsformål, på lik linje med andre særforbund som er medlem av Norges Idrettsforbund (NIF). Kultur- og likestillingsdepartementet har også en tilskuddsordning for idrettsanlegg. Gjennom denne ordningen har det blitt gitt betydelig støtte til sykkelanlegg, blant annet til velodromene Asker og Sola. I motsetning til mange andre idretter, som er avhengige av til dels kostnadskrevende anlegg for å kunne gjennomføre internasjonale idrettsarrangementer, har landeveissykling ikke det samme behovet for egne, faste idrettsanlegg.

Felix Horn Myhre snakker ut:
Over millionen fulgte Italia–Norge på TV
Fotballryktene: – Solskjær jakter storsigneringer
Fengslet av smerter: – Jeg er vettskremt
Ingen Isak i Liverpool-troppen
Share This Article
Facebook Epost Print
Ingen kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Følg Oss

Finn oss på Sosiale media
FacebookLik
XFølg
YoutubeAbonner
TelegramFølg

Nyhetsbrev

Abonner
[mc4wp_form]
Aktuelt
Nyheter

Fremdriften i Rogfast går etter planen – «spagetti av tunneler» under Kvitsøy

alladin
alladin
oktober 25, 2025
Viking tilbake på tabelltopp – stoppet Sandefjords perfekte hjemmestatistikk
Rasende protester i Nepal – minst én drept i sammenstøt
Bare to søknader til havvindsatsingen Utsira nord
Hagland Shipping satser på grønn skipsfart med nytt miljøskip
- Advertisement -
Ad imageAd image

Informasjon

RadioStavanger

Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © RadioStavanger. Vi arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. RadioStavanger har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til. Kopiering av materiell fra RadioStavanger for bruk et annet sted, crawling, skraping, indeksering (for eksempel tekst og datamining) er ikke tillatt uten avtale.

Info

  • Kontakt
  • Nytt
  • Klage
  • Reklame
Reading: Regjeringens budsjettforslag kan stoppe sykkelrittet
Del

Om

Sjefredaktør og adm. direktør: Jan Terje Andersen

RadioStavangerRadioStavanger
© RadioStavanger
Welcome Back!

Sign in to your account

Brukernavn eller Epost
Passord

Glemt passord?