– Den norske maritime sektoren går foran, nok en gang, sier klima- og miljøminister Tore O. Sandvik (Ap).
Han mener at prosjektene som får støtte kan kutte utslippene i Norge, i tillegg til å bidra til omstilling i resten av Europa og verden.
Ønsker å etablere verdikjede for hydrogen
Målet med Enovas støtte er å etablere den første fungerende verdikjeden for hydrogen i Norge. Satsingen skal være et springbrett for videre utvikling, står det i pressemeldinga.
Med denne støtten mener Enova at hydrogen på sikt kan bli et mer tilgjengelig og bærekraftig drivstoff, også økonomisk.
– Prosjektene som får støtte vil bli del av et nettverk av hydrogenprodusenter langs den norske kystlinjen, fra Slagentangen i sørøst til Bodø i nord, sier Nils Kristian Nakstad, administrerende direktør i Enova.
– Dette vil gjøre hydrogen mer tilgjengelig for de som ønsker å satse på en bærekraftig skipsfart, sier han.
– Viktig for det grønne skiftet
Av de som får støtte går 188 millioner kroner til et hydrogen-anlegg på Vestbase i Kristiansund. Det er selskapet GreenH som har fått støtten.
Satsingen er viktig for det grønne skiftet i skipsfarten, og viktig for Møre og Romsdal, sier stortingsrepresentant Per Vidar Kjølmoen.
– Det er veldig viktig at vi er med når togene starter her, og man oppretter infrastruktur for grønn skipsfart. Det er fem fylker i Norge som nå blir en del av denne satsingen, og det er veldig bra for oss at Møre og Romsdal er med på det. Det befester også base-byen Kristiansund, sier Kjølmoen.
Tror hydrogen vil spille en stor rolle innenfor skipsfart
NorSea Group, som blant annet eier og drifter Vestbase, mener dette er en gledens dag for Kristiansund.
– På NorSea Vestbase vil både eventuelle fremtidige offshore og andre typer fartøy kunne bunkre hydrogen på samme sted som de uansett vil gå til for å hente forsyninger, sier Terje Kvisvik, eiendomssjef i NorSea Group.
Daglig leder i selskapet GreenH, Morten Solberg Watle, er også positiv og tror de vil komme i gang med anlegget innen ett års tid. Han forteller at de allerede er i kontakt med eiere av flere fartøy som ser på muligheten for å bruke hydrogen.
– Men det er klart at dette er et nytt marked så man må jobbe sammen for å få dette til, for det er ingenting som står klart, sier Watle.
Selskapet har også fått støtte til hydrogenanlegg i Bodø og Slagentangen. Watle sier de ser på flere steder langs kysten fordi skipene gjerne er innom flere steder.
– Vi ser på de stedene langs kysten hvor vi ser at særlig maritime fartøy vil ha nytte av hydrogen, hvor det er stor maritim trafikk, sier Watle.
– Ser dere på hydrogen som en energikilde i skipsfarten fremover?
– Vi ser at der er områder der man ikke klarer å løse det med for eksempel batteri, og den neste delen av videreforedling av energien da er typisk hydrogen. Så det er et stort område hvor hydrogen vil spille en stor rolle innenfor maritim skipsfart, mener Watle.
Ifølge Watle er det flere skip som er under planlegging og bygging på hydrogen.
– Det vil komme mer og mer. Det er alltid de første som er de vanskeligste. Så er det lettere å bygge de neste når man har sett hvordan man gjør det og høstet litt erfaringer av det, sier han.
Glad mange satser på utslippsfrie løsninger
Energiminister Terje Aasland (Ap) synes det er fantastisk å se at så mange aktører satser på innovative og utslippsfrie løsninger.
– Det vi gjør for å utvikle utslippsfrie løsninger for maritim transport her hjemme vil kunne ha betydning langt utenfor våre grenser, sier han.
Kan produsere 40 tonn hydrogen per dag
Ifølge tall fra Enova kan prosjektene som nå har fått støtte samlet gi en produksjonskapasitet som tilsvarer ca. 40 tonn hydrogen per dag.
De opplyser videre at prosjektene som har fått støtte under Enovas satsing nå, i tillegg til de som fikk støtte i 2022, kan bidra til en utslippsreduksjon på 200.000 tonn CO₂ per år.
Det tilsvarer 5,5 prosent av de nasjonale utslippene fra sjøfart og fiske på 3,66 millioner tonn CO₂ per år, ifølge SSB-tall fra 2022, skriver Enova.
– Lykkes vi med disse første prosjektene og utslippskuttene, har vi banet vei for vesentlige utslippskutt fremover, sier Sigmund Størset, målansvarlig for hydrogen i Enova.
Utslippsreduksjonen forutsetter at det investeres i tilsvarende antall fartøy, for å kunne ta i bruk hydrogenet, opplyses det i pressemeldingen.
Publisert
Oppdatert