Norges Skiforbund har vært åpne om at sponsormarkedet har vært utfordrende de siste årene.
I bakkant av fjorårssesongen avsluttet Equinor sitt samarbeid med langrennslandslagene.
Foto: Isak N. Ramsvik.
Lenge så det også ut til at Sparebank 1 var ferdige, før de likevel valgte å fortsette som hovedsponsor, og signerte en avtale over tre år tidlig i sommer.
Nå har Skiforbundet inngått en ny avtale, som potensielt kan bidra til å løse et omdiskutert problem i norsk langrenn.
– Vi er utrolig stolte og glade. Det er et tøft marked og mye økonomisk usikkerhet, sier daglig leder i norsk langrenn, Cathrine Instebø, til TV 2.
Fellesskap og store stjerner
Aktøren bak samarbeidet er Powerade.
Sportsdrikkprodusenten skal sponse langrennslandslagene for kvinner, herrer og parautøvere.
Den karakteristiske blå drikken, som for noen er synonymt med «restitusjon» etter en tur på byen er en global aktør.
Fra før har de et samarbeid med skiskytter Ingrid Landmark Tandrevold, som eneste utøver i Norge, fram til nå.
Foto: Isak N. Ramsvik
– Vi ønsker å være en del av det nordmenn bryr seg om. Langrenn er en av de viktigste idrettene vi har, og det står nordmenn veldig nært, sier Tonje Haugen, markedsdirektør i Coca-Cola Norge, til TV 2.
Men, i tillegg til å sponse fellesskapet, har Powerade sikret seg en individuell avtale med langrennssirkusets største stjerne: Johannes Høsflot Klæbo.
– For vår del var det veldig viktig at det skulle være for hele laget. Både menn, kvinner og paralandslaget. Men vi ønsket også muligheten til å løfte frem enkeltindividet, som vi ofte ser når de leverer store prestasjoner, sier Haugen.
Løsningen på et årelangt problem?
I årevis har debatten om fellesskapets verdi versus individuell suksess preget norsk langrenn.
Spørsmålene har vært mange, og den norske landslagsmodellen har vært under press.
Når og i hvor stor grad kan enkeltutøverne fronte egne, private sponsorer, og når må de løfte fram Skiforbundets samarbeidspartnere?
Hvor stor del av lasset må de største stjernene dra når det kommer til sponsoroppdrag hvor gevinsten går tilbake til fellesskapet?
Hvordan skape modeller som ivaretar utøvernes inntekter og samtidig sikrer fellesskapet de er en del av?
Foto: Javad Parsa / NTB
– Jeg tror fellesskapstankegangen blir en begrensende faktor for forbundene. Du blir så opptatt av fellesskapet at du glemmer individet og individets potensial til å skape inntekter, også til fellesskapet, sa TV 2s langrennsekspert, Petter Skinstad, tidligere i høst.
Det er bare to år siden Johannes Høsflot Klæbo valgte å stå utenfor landslaget.
Mange husker også konflikten mellom Skiforbundet og flere profilerte utøvere, deriblant Lucas Braathen, som omhandlet bilderettigheter.
Nå har forbundet sikret seg en avtale som skal komme både den største stjerna og fellesskapet til gode.
– Jeg synes det er veldig bra at forbundet får til en løsning der fellesskapet tjener på en avtale som også inkluderer den største profilen. Her kan langrennssporten bli enda flinkere fremover, og sammen med sponsorene løfte frem flere av utøverne, sier Skinstad.
Foto: Heiko Junge / NTB
For ett år siden gikk Nidar inn som sponsor av herrelandslaget.
Den avtalen kom på plass som følge av at Harald Østberg Amundsen ba sjokoladeprodusenten sponse hele laget, da de i utgangspunktet ønsket å sponse han som enkeltutøver.
– På den ene siden er det enorm verdi i en partner som ønsker å samarbeide med og vise frem styrken i fellesskapet. På den andre siden har du partnere som ønsker å vise frem merkevaren sin gjennom de største profilene, samtidig som de støtter fellesskapet. Det må det også være rom for i et moderne sponsormarked.
Foto: Gorm Kallestad / NTB
Langrennseksperten tror det er viktig at Norges Skiforbund lykkes med begge deler i tiden framover.
– Jeg opplever at modellen vi har i dag står sterkt, men vi må sikre at vi tilpasser oss utviklingen i markedet. Fellesskapets behov, og samtidig for utøverne våre. Det gjør vi gjennom god dialog og gjensidig respekt, sier Instebø.

