Flyplass: I tillegg må rullebanen oppgraderes og lysanlegget fra 1975 erstattes i 2025, noe som kan koste opptil 75 millioner kroner, melder Haugesunds avis.
Lufthavndrift AS, som står for driften, mangler midler til disse investeringene og har i tillegg en betydelig gjeld på 30 millioner kroner, blant annet fra lån fra lokale kommuner og Haugaland Kraft.
Styreleder Martin Laurhammer varsler ifølge avisa at uten statlig hjelp kan flyplassen bli nødt til å stenge.
Laurhammer har angivelig forsøkt å få til et møte med samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) for å drøfte mulige løsninger, men har ennå ikke fått svar.
Lufthavndrift har foreslått tiltak som statlig kompensasjon for ambulanseflyvninger og reduserte leiekostnader til Avinor, som en mulig løsning på situasjonen.
Laurhammer understreker at selskapet fortsatt ønsker å sikre flyplassens fremtid, men at de nå trenger statlig støtte for å kunne fortsette driften, skriver avisa.