Vi bruker cookies for å sikre kvaliteten på tjenestene våre. Når du godtar cookies, godtar du at RS og våre partnere kan bruke cookies, enhets-IDer og andre data som lagres og/eller vi får tilgang til på din enhet fra RS, til å samle inn persondata, slik som informasjon om hvilke sider du har besøkt, for disse formålene: Personvernerklaering og Brukervilkår.
Godkjenn
RadioStavangerRadioStavangerRadioStavanger
Notification Vis mer
Font ResizerAa
  • Hjem
  • Nyheter
  • Nettradio
  • Bli Medlem
Reading: «Ingen» stoler på førprisen på Black Friday
Del
Font ResizerAa
RadioStavangerRadioStavanger
Search
  • Hjem
    • Nyheter
  • Nettradio
Have an existing account? Sign In
Follow US
RadioStavanger > Blog > Nyheter > «Ingen» stoler på førprisen på Black Friday

«Ingen» stoler på førprisen på Black Friday

Publisert november 7, 2025
Del
Del

Mange stoler lite på førprisen på Black Friday. Foto: Thomas Fure / NTB

Av NTB | 07.11.2025 10:13:49

Økonomi og næringsliv: – Etter at vi fikk nye regler for prismarkedsføring i 2023, har tilliten til tilbudene dalt. Vi ser enda flere i år enn i fjor som ikke stoler på at førprisen faktisk stemmer, sier fagsjef Thomas Iversen i Forbrukerrådet i en pressemelding.

I dag må butikkene vise prisene de har hatt 30 dager før de kan sette ned prisen og markedsføre produktet som «på salg».

Det gjør at mange da skrur prisene unaturlig høyt opp i måneden før Black Friday, og så justerer de ned prisene til et mer normalt nivå i slagmåneden, mener Forbrukerrådet.

– På lang sikt må det gjøres noe med regelverket her. Førprisperioden bør utvides til 60 dager, eventuelt må det stilles krav om at det selges et visst antall produkter til førprisen som danner grunnlaget for salget. Slik var det før, sier Iversen.

I mellomtiden oppfordrer Iversen til å gjøre egne prisundersøkelser, og være bevisste dersom de skal handle på Black Friday.

(©NTB)