Sjokolade er blant varene som har steget mest i pris i det siste. Foto: Terje Pedersen / NTB
Økonomi og næringsliv: – De siste to tiårene har vi vært vant til at prisene på mat og drikke faller i oktober. Men de siste tre årene har vi i stedet målt betydelige oppganger fra september til oktober. Det gjør vi også i år, så her har prisdynamikken endret seg de siste årene, sier Espen Kristiansen i Statistisk sentralbyrå (SSB).
Det første bruddet med dette mønsteret med at matvareprisene går ned i oktober, kom i 2023, ifølge SSB.
Prisene på matvarer og alkoholfrie drikkevarer er fortsatt den varegruppen som trekker konsumprisindeksen (KPI) mest opp. Der har det de siste tolv månedene vært en prisstigning på 3,3 prosent.
Det er ting som kaffe, sukker, fersk torsk og sjokolade som har steget mest i pris.
– Prisveksten på mat og drikke er fortsatt sterk, og dette er fortsatt den varegruppen som trekker KPI mest opp, når vi tar hensyn til både størrelsen på prisveksten og hvor mye varegruppen utgjør av husholdningenes samlede konsum, sier Kristiansen.

