– Nå har du fått nesten 50 prosent høyere sannsynlighet for å finne en kulturopplevelse under treet, sammenlignet med for fem år siden.
Det sier Runar Wiksnes, sjefanalytiker i Virke, som beskriver årets julegavevinner som oppsiktsvekkende.
– Det er første gang vi ser en så høy andel som svarer at de vil gi en slik gave. Så det er mange som kan glede seg til å få noe de kan glede seg over til.
Sammen med Norstat har de gjennomført en undersøkelse som viser at en av tre kommer til å legge en kulturopplevelse under treet i år.
Det omfatter alt fra teaterbilletter og konsertopplevelser til kunstutstillinger og museumsbesøk.
I undersøkelsen ble nordmenn spurt om hva de ville gi bort som julegave i år. På fjerdeplass troner kulturopplevelser som en populær gave, under de populære gavene som klær og sko, mat og drikke og leker.
I Oslo er kulturopplevelser enda mer populært, med en delt førsteplass sammen med klær og sko.
– En opplevelse man kan dele
Folk strømmer til billettluken ved Festiviteten i Haugesund for å sikre seg årets julegaver. Blant dem er Håkon Håvås Tjønn. Han har kjøpt gavekort til foreldrene sine til jul.
– De har jo stort sett det meste de trenger. Da blir det stort sett opplevelser som dette hvor de kan komme seg ut å gjøre noe gøy.
Det er ikke første gangen han gir en kulturell opplevelse i gave, og responsen har så langt vært god.
En annen som er ute for å handle kulturelle julegaver er Hanne Marit Ellingsen.
– Jeg har kjøpt billetter til minnekonserten til Jostein Hustveit. Det er gave til foreldre mine og meg og mannen min.
Hun synes det er en fin gave å gi til de som har det meste fra før av.
– Da får man en opplevelse man kan dele. Det er det som er så fint.
Høyeste billettsalget på nesten 10 år
Flere kulturarenaer som NRK har vært i kontakt med har bitt seg merke i den økende populariteten.
– Vi ser at flere og flere kjøper gavekort, og de aller fleste selges i desember. Det sier Lisbeth Mundheim Hofstad, salgs og markedssjef i Grieghallen i Bergen.
Med nærmere 300.000 solgte billetter i år har Operaen sitt høyeste billettsalg på nesten 10 år.
– Vi har allerede solgt flere gavekort i år enn i fjor. Så langt har vi solgt over 5600 gavekort i 2024, og erfaringsmessig er det de siste dagene frem mot jul som vi selger flest gavekort, sier Jørn Knutsen, markedssjef i Den Norske Opera og Ballett.
Også Rogaland Teater opplever at det er dagene rett før jul som selger best. Av de 1170 gavekortene som ble solgt i fjor, så ble godt over halvparten solgt de to siste ukene i desember.
Ved Trøndelag Teater har salget av gavekort steget jevnt og trutt gjennom de siste årene, og det forventes at salgstrykket holdes oppe helt til 23. desember.
Julehandelen har økt med 44 milliarder kroner
Tidligere i høst ble det gjort klart at nordmenn planlegger å bruke til sammen 139 milliarder kroner på julehandelen, en økning på 4,7 milliarder kroner fra i fjor.
Ifølge Wiksnes bruker vi generelt mer penger. I 2014 handlet vi for 94 milliarder kroner i november og desember, og på ti år har summen økt med 44 milliarder kroner.
– Det høres veldig mye ut, men økonomien har også vokst i denne perioden. Det handler om at i vi alle er blitt rikere, sier Wiksnes.
Han mener tallene ikke beskriver en juleeffekt, men heller en velstandseffekt.
Og det reflekteres kanskje i årets julegavekjøp? For en konsertbillett er slettes ikke billig. Per billett koster omtrent 400–700 kroner, og skal kanskje kombineres med restaurantbesøk?
– Det følger egentlig den utviklingen som vi ser ellers i samfunnet, at folk bruker mer tid og penger på opplevelser sammen.
Wiksnes synes ikke det er rart at nordmenn nå strømmer til kulturen.
– Kulturopplevelser har blitt mer og mer populært blant nordmenn de siste 30 årene, egentlig. Og vi bruker også mer av lommeboka vår på kulturopplevelser. Jeg tror det henger sammen med at vi trenger samhold og opplevelser, og ønsker påfyll.
Publisert