Flytoget på vei mellom Oslo S og Oslo lufthavn Gardermoen. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Økonomi og næringsliv: Det viser dokumenter DN har fått tilgang til.
Regjeringen uttalte i september at ambisjonen var å slå sammen selskapene så fort som mulig med virkning allerede fra 1. januar 2025.
Konkurransetilsynets gjennomgang konkluderer imidlertid med at «det er rimelig grunn til å anta at foretakssammenslutningen i betydelig grad vil hindre effektiv konkurranse.» Mangel på konkurranse kan medføre høyere priser og lavere kvalitet på tilbudet.
– Vi skriver at det er rimelig grunn til å anta at dette vil hemme konkurranse, og det betyr ikke at vi er sikre. Det kan vi ikke være på et så tidlig stadium, sier Fredrik Bjørnestad Sortland i Konkurransetilsynet.
DN har foreløpig ikke fått kommentar fra samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap).
– Målet vårt er å gi alle som reiser med tog på Østlandet et bedre tilbud, samtidig som staten får mer for hver krone vi bruker på jernbane, skrev Nygård i en pressemelding da sammenslåingen ble presentert i september.
Flere har bekymret seg for følgene. Blant annet har Høyre-leder Erna Solberg sagt at partiet vil sørge for at Flytoget ikke blir innlemmet i Vy dersom de vinner regjeringsmakten etter stortingsvalget neste år.
(©NTB)