Vi bruker cookies for å sikre kvaliteten på tjenestene våre. Når du godtar cookies, godtar du at RS og våre partnere kan bruke cookies, enhets-IDer og andre data som lagres og/eller vi får tilgang til på din enhet fra RS, til å samle inn persondata, slik som informasjon om hvilke sider du har besøkt, for disse formålene: Personvernerklaering og Brukervilkår.
Godkjenn
RadioStavangerRadioStavangerRadioStavanger
Notification Vis mer
Font ResizerAa
  • Hjem
  • Nyheter
  • Nettradio
  • Bli Medlem
Reading: Flere land på klimatoppmøtet vil ha avgift på luksusflyreiser
Del
Font ResizerAa
RadioStavangerRadioStavanger
Search
  • Hjem
    • Nyheter
  • Nettradio
Have an existing account? Sign In
Follow US
RadioStavanger > Blog > Nyheter > Flere land på klimatoppmøtet vil ha avgift på luksusflyreiser

Flere land på klimatoppmøtet vil ha avgift på luksusflyreiser

Publisert november 16, 2025
Del
Del

Statsminister Jonas Gahr Støre (Ap), her under valgkampen etter at han tok et privatfly fra Polen til Tromsø. Han publiserte i fjor oversikt, som viste at han hadde brukt privatfly 13 ganger etter at Ap vant valget i 2021. Foto: Heiko Junge / NTB

Av NTB | 16.11.2025 17:50:03

Politikk: – De som forurenser mest, bør bidra mest, sier María del Mar Fernández-Palacios, Spanias ambassadør i Brasil, i en uttalelse under klimatoppmøtet COP 30 i Brasil.

Uttalelsen kommer fra gruppen Premium Flyers Solidarity Coalition. Den består av ni land som jobber for solidaritetsavgifter på første- og businessklassebilletter og privatfly.

Både Spania og Frankrike er blant landene som vil ha avgifter på luksusreiser.

De mener slike avgifter kan hente inn store summer som kan brukes til klimatilpasning og bærekraftig utvikling.

Tysklands miljøminister Carsten Schneider tror ikke en slik avgift vil føre til en nedgang i luksusreiser. Han sier til magasinet Der Spiegel at de som har råd til å reise på førsteklasse eller med privatfly, også har råd til å betale avgiften.

Ifølge Premium Flyers Solidarity Coalition står én prosent av verdens befolkning for mer enn halvparten av de klimaskadelige utslippene fra kommersiell luftfart.

I tillegg økte utslippene fra reiser med privatfly betydelig med 46 prosent fra 2019 til 2023, viser en studie publisert i tidsskriftet Nature.

(©NTB)