Vi bruker cookies for å sikre kvaliteten på tjenestene våre. Når du godtar cookies, godtar du at RS og våre partnere kan bruke cookies, enhets-IDer og andre data som lagres og/eller vi får tilgang til på din enhet fra RS, til å samle inn persondata, slik som informasjon om hvilke sider du har besøkt, for disse formålene: Personvernerklaering og Brukervilkår.
Godkjenn
RadioStavangerRadioStavangerRadioStavanger
Notification Vis mer
Font ResizerAa
  • Hjem
  • Nyheter
  • Nettradio
  • Bli Medlem
Reading: Kinesisk fjernstyring av elbusser? Fredheim (H) vil vite om Kolumbus-bussene er sikre
Del
Font ResizerAa
RadioStavangerRadioStavanger
Search
  • Hjem
    • Nyheter
  • Nettradio
Have an existing account? Sign In
Follow US
RadioStavanger > Blog > Nyheter > Kinesisk fjernstyring av elbusser? Fredheim (H) vil vite om Kolumbus-bussene er sikre

Kinesisk fjernstyring av elbusser? Fredheim (H) vil vite om Kolumbus-bussene er sikre

Publisert november 20, 2025
Del
Del

Contents
– Må tas nasjonalt– Fylkeskommunene kan ikke bære ansvaret alene
Av Redaksjonen | 20.11.2025 14:19:20

Samfunnssikkerhet: Dagbladet avslørte nylig at kollektivselskapet Ruter har testet sikkerheten til elektriske busser fra den kinesiske produsenten Yutong og funnet at bussene kan fjernoppdateres og potensielt fjernstyres via systemtilgang fra Kina. Funnene beskrives som en mulig sikkerhetsrisiko, og både Samferdselsdepartementet og britiske myndigheter skal nå undersøke saken.

Saken får nå ringvirkninger også i Rogaland.

– Må tas nasjonalt

Lasse Anfinsen Fredheim (H), leder av Samferdselsutvalget i Rogaland, har sendt et skriftlig spørsmål til samferdselsministeren der han etterlyser en vurdering av risikoen knyttet til elbusser kjøpt inn av norske fylker.

I spørsmålet viser Fredheim til at flere fylker, inkludert Rogaland, har anskaffet elbusser fra Yutong. Han ber regjeringen gjøre rede for hva den vil gjøre for å følge opp de nye opplysningene, og om det nå bør innføres strengere nasjonale sikkerhetskrav for kinesiske produsenter som leverer til norske offentlige aktører.

– Fylkeskommunene kan ikke bære ansvaret alene

Fredheim peker i begrunnelsen på at fylkeskommunene ikke kan forventes å håndtere kompliserte sikkerhetspolitiske vurderinger alene:

«I dagens sikkerhetspolitiske situasjon bør det være et nasjonalt anliggende at statlige nullutslippskrav i praksis gjør norske offentlige aktører avhengige av kinesisk teknologi», skriver han, og mener staten må gi tydeligere føringer om sikkerhet og risiko.

Svar fra samferdselsministeren foreligger foreløpig ikke.