Samferdselsministeren opprettholder punktlighetsmålet for togene. Foto: Ørn E. Borgen / NTB
Økonomi og næringsliv: I fjor fjernet togene seg lenger unna punktlighetsmålet på 90 prosent. I 2024 var 86,1 prosent av passasjertogene og 74,8 prosent av godtogene i rute, mot 87,6 prosent og 75,5 prosent i 2023.
– I fjorårets jernbanetale var jeg ambisiøs da jeg lovet at flere tog skulle gå i rute. Slik gikk det ikke. Likevel skroter jeg ikke punktlighetsløftet. Alle som bruker jernbanen, fortjener både en regjering og en samlet jernbanesektor som er ambisiøse på deres vegne, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) i talen.
Og når de ikke gjør det, må informasjonen til kundene bli bedre, understreker Nygård.
– Vår viktigste oppgave for 2025 er å fikse jernbanen. Vi må få den til å fungere både for passasjerene og godstrafikken. Jeg er optimistisk, sier Nygård.
Han mener at den norske jerbanren i flere tiår ikke har vært godt nok tatt vare på og at ulike regjeringer og storting må ta ansvar for det.
– Når Stortinget bevilger flere milliarder kroner mer til å vedlikeholde og fornye infrastrukturen, forventer jeg at pengene både brukes effektivt og gir resultater, sier Nygård.
I årene som kommer, skal nye og mer driftsstabile persontog, ferdigstilling av nye jernbaneanlegg og innføring av det nytt digitalt signalsystem bidra til færre forsinkelser og innstillinger, tror Nygård.
– 1. juledag sto togene stille i nesten et halvt døgn. Det er alvorlig, og det fikk store konsekvenser for mange. Vi må lære av den typen hendelser, sier Nygård i talen.
Jernbanetilsynet skal nå foreta en full gjennomgang av hva som gikk galt, og hvorfor jernbanesystemet i Norge er såpass sårbart.
– Jernbanetilsynets gjennomgang og Bane Nors evaluering kommer til å vise hva som gikk galt. Det skal også danne et grunnlag for å unngå at det samme som skjer igjen.
– Aldri før har så mange reisende tatt tog. Det betyr at mange også er fornøyde med togtilbudet. Det har vært en liten jernbanerevolusjon i Norge, der tilbudet har blitt bedre, vi har fått raskere reiser, nye tog og flere avganger, sier samferdselsministeren.
– Vi skal ikke lenger tilbake til 2012 for å finne året da vi for første gang passerte 60 millioner reiser, legger han til.
Prognosene til Jernbanedirektoratet viser at antallet togreiser har økt med 30 prosent på drøyt ti år.
– Dette åpner opp helt nye muligheter for å bo og jobbe der man vil. Og det hårete målet er selvsagt at enda flere reisende skal velge toget fremover.
Han lover at jernbanens kunder skal møte et best mulig tilbud, og at hele jernbanesektoren må dra i samme retning for at togene skal gå – og at de skal gå i tide.
1. juledag stanset togtrafikken i hele Norge i 13 timer. Bane Nor sa at dette skyldtes problemer med kommunikasjonssystemet.
I 2024 var det imidlertid rekordmange togreisende, ifølge prognoser fra Jernbanedirektoratet. Tallene viser at det var 83 millioner togreiser i fjor, som er 5 millioner flere enn året før.
(©NTB)