Vi bruker cookies for å sikre kvaliteten på tjenestene våre. Når du godtar cookies, godtar du at RS og våre partnere kan bruke cookies, enhets-IDer og andre data som lagres og/eller vi får tilgang til på din enhet fra RS, til å samle inn persondata, slik som informasjon om hvilke sider du har besøkt, for disse formålene: Personvernerklaering og Brukervilkår.
Godkjenn
RadioStavangerRadioStavangerRadioStavanger
Notification Vis mer
Font ResizerAa
  • Hjem
  • Nyheter
  • Nettradio
  • Bli Medlem
Reading: Ny rekord for lokal mat og drikke
Del
Font ResizerAa
RadioStavangerRadioStavanger
Search
  • Hjem
    • Nyheter
  • Nettradio
Have an existing account? Sign In
Follow US
RadioStavanger > Blog > Nyheter > Ny rekord for lokal mat og drikke

Ny rekord for lokal mat og drikke

Publisert desember 2, 2025
Del
Del

Kong Harald og dronning Sonja besøkte sommeren 2023 Leirfjord kommune i Nordland, der de fikk smake på lokalprodusert mat og drikke. Foto: Annika Byrde / NTB

Av NTB | 02.12.2025 14:29:59

Økonomi og næringsliv: Økningen er totalt på 10,25 prosent fra 2024, viser ferske tall fra Stiftelsen Norsk Mat.

Omsetningen i dagligvare øker til 6,45 milliarder kroner, en vekst på 7,2 prosent.

Storhusholdningsmarkedet – som inkluderer hoteller, restauranter og kantiner – løfter i tillegg lokalmatomsetningen til 7,1 milliarder kroner, en økning på 13,3 prosent.

– Lokalmat vokser betydelig raskere enn matmarkedet generelt. Det viser at forbrukerne ønsker kvalitet, opprinnelse og norske råvarer, sier statssekretær Hanne-Berit Brekken (Ap) i Landbruks- og matdepartementet.

– Lokalmat og drikke er blitt en naturlig del av kantiner, skoler, sykehjem og offentlige virksomheter som nå i større grad tar inn disse produktene, sier Anne Mette Johnsen, administrerende direktør i Stiftelsen Norsk Mat.

Tallene viser også store regionale forskjeller. Troms og Innlandet skiller seg ut som de fylkene hvor lokalmat står sterkest per innbygger.

– I flere regioner er lokalmat nå blitt en større del av hverdagskosten – ikke bare et nisjeprodukt. Det styrker arbeidsplasser og norsk matkultur, sier Johnsen.

(©NTB)