764 kroner i måneden i bompenger.
Det er gjennomsnittet på hvor mye bilistene i Strand kommune betaler.
Kommunen ligger i Rogaland, øst for Stavanger. Mellom disse kommunene finnes Ryfylketunnelen. Verdens lengste undersjøiske tunnel for biler på 14,4 kilometer.
Men prosjektet var dyrt og nå koster en passering 167 kroner – hver vei.
Og om du skal inn til Stavanger, sparer du en del tid på å kjøre gjennom Hundvågtunnelen, som i tillegg koster 34 kroner hver vei, uten bompengebrikke.
– Det blir for mye. Over 300 kroner tur/retur pluss drivstoff, sier Gry Larsen.
Larsen, som er uføretrygdet, forteller at hun knapt bruker bilen lenger. Hun kjører ikke til Stavanger hvis hun ikke absolutt må. Larsen har sluttet å gjøre ting hun synes er moro, som å gå på kino, konsert og besøk til folk hun kjenner.
– Jeg er vingeklippet, sier Larsen.
Pendlere som kjører gjennom tunnelen 20 dager i måneden med en fossilbil, må betale 6500 kroner i bompenger.
Ordfører: – En vei for de rike
Ferske tall fra AutoSync viser at beboerne i Strand kommune betalte mest bompenger i 2024.
På fylkesbasis er det Oslo, Rogaland og Trøndelag som topper listene med henholdsvis 509, 388 og 328 kroner i måneden.
– Jeg blir rasende på vegne av innbyggerne. Folk sier til meg at de ikke har råd til å jobbe i Stavanger, og at det lønner seg å være arbeidsledige.
Det sier ordfører i Strand, Irene Heng Lauvsnes (H).
Hun sier tunnelen til Stavanger har blitt en vei for de rike.
– Utviklingen i kommunen går saktere på grunn av bompengene, sier hun.
Da tunnelen åpnet mot slutten av 2019, var håpet at tunnelen skulle føre med seg en tilvekst av både folk og bedrifter.
Det har ikke skjedd i den grad kommunen hadde håpt på.
– Staten har et kjempeansvar. Jeg håper Stortinget kommer til fornuft og får prisene ned, sier ordføreren.
Hun får støtte fra Høyre-leder Erna Solberg.
– Jeg forstår og deler fullt ut frustrasjonen til alle brukere av Ryfast-sambandet. Bompengetakstene på sambandet er svært høye, sier Solberg.
Nå krever hun at samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) kommer tilbake til Stortinget med forslag som kan redusere kostnadene for pendlerne i Strand.
– Han bør ikke skyve ansvar og kostnader over på bilister, næringsliv eller fylkeskommune og kommune som sitter med garantiansvar, mener Høyre-lederen.
– Klare signaler
I juni i fjor ba Stortinget regjeringen om å gjennomgå Ryfast-sambandet og komme med tiltak for å redusere belastningen for pendlerne.
Fremskrittspartiet la frem forslag om økt statlig andel i prosjektet for å få ned satsene, men fikk bare støtte fra Rødt.
Stortingsrepresentant Roy Steffensen (Frp) har fått ny optimisme etter å ha blitt referert det Erna Solberg sier i dag.
– Dersom Høyre og Frp danner regjering etter stortingsvalget i høst, regner jeg med at Solberg vil kreve det samme av sin egen samferdselsminister, og det er i så fall godt nytt for bilistene i Ryfast, sier han.
Steffensen mener signalene fra Høyre-lederen gjør det naturlig å trekke lavere Ryfast-satser inn i eventuelle forhandlinger om en felles regjeringsplattform mellom Høyre og Frp.
Ordfører Lauvsnes er veldig glad for at partifellen Erna Solberg er så tydelig på dette nå.
– Jeg er ikke overrasket, for signalene har jeg hørt tidligere, men nå sier partiledelsen dette i klartekst. Jeg har en forventning til Høyre-ledelsen sentralt om at de vil være med å skrive ned Ryfast-gjeld, sier ordføreren.
Publisert
Oppdatert