Vi bruker cookies for å sikre kvaliteten på tjenestene våre. Når du godtar cookies, godtar du at RS og våre partnere kan bruke cookies, enhets-IDer og andre data som lagres og/eller vi får tilgang til på din enhet fra RS, til å samle inn persondata, slik som informasjon om hvilke sider du har besøkt, for disse formålene: Personvernerklaering og Brukervilkår.
Godkjenn
RadioStavangerRadioStavangerRadioStavanger
Notification Vis mer
Font ResizerAa
  • Hjem
  • Nyheter
  • Nettradio
  • Bli Medlem
Reading: Toppgrensen for elbilmoms trappes ned gradvis
Del
Font ResizerAa
RadioStavangerRadioStavanger
Search
  • Hjem
    • Nyheter
  • Nettradio
Have an existing account? Sign In
Follow US
RadioStavanger > Blog > Nyheter > Toppgrensen for elbilmoms trappes ned gradvis

Toppgrensen for elbilmoms trappes ned gradvis

Publisert desember 3, 2025
Del
Del

Drammen havn. Rundt 70 prosent av alle biler som kommer til Norge, havner her før de blir sendt videre til forhandlere.
Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Av NTB | 03.12.2025 10:08:57

Økonomi og næringsliv: Blant de nye punktene Ap, Sp, Rødt, MDG og SV er enige om natt til onsdag, er nedtrapping av toppmomsgrensen for elbil.

Ap-regjeringens opprinnelige budsjettforslag var å senke momsfritaket på elbiler fra 500.000 kroner til 300.000 i 2026, og så innføre full moms i 2027.

SV varslet tidligere i høst at de ville jobbe mot dette.

– Vi har slåss for at de nye bilene som selges, fortsatt skal være utslippsfrie. I de siste timene av forhandlingene fikk vi på plass at momsfritaket på elbil skal fases gradvis ut. Ikke over natta slik regjeringen foreslo, sier SVs Lars Haltbrekken til BilNytt.no.

Naf er fornøyd med løsningen.

– Det kommer brått på fra nyttår, men det er likevel bra at nedtrappingen av momsgrensen skjer i flere steg enn det regjeringen først la fram. Det er bra for lommeboka til folk, og bra for utslippene, sier pressesjef Ingunn Handagard i Naf i en pressemelding.

Hun sier Naf er fornøyd med dette gjennomslaget, og at enigheten kommer bedre ut for bilistene.

– Samtidig er det en seier at ikke de som fortsatt kjører bensin- og dieselbilene, blir straffet med høyere avgifter i denne omstillingen, fortsetter Handagard.

(©NTB)