– Det er kjekt å ha en skoledag der du får oppleve noe helt annerledes og få et innblikk i hvordan de jobber i bransjen.
Det sier Karoline Kalvenes. Hun og Rikke Alsaker Helgevold er elever ved Skeisvang videregående skole i Haugesund.
De har flere store valg foran seg, og snart må de velge: Samfunnsfag eller realfag?
Andelen som velger å fordype seg i realfag på videregående synker. Utviklingen bekymrer næringslivet, og flere bransjer sliter med å rekruttere nok folk med realfagsbakgrunn.
Derfor har Kalvenes, Helgevold og 140 vgs-elever blitt invitert på inspirasjonstur på verftet til Aibel og undervannsselskapet DeepOcean.
Her kan de se hva de kan bli ved å velge realfag på skolen.
Vil endre læreplanen
Flere undersøkelser viser lav motivasjon og dårlige resultater i realfag. Tallet på elever som velger samfunnsfaglig matte (S-matte) er halvert de siste fem årene.
Trenden bekymrer kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap), som nå vil ta grep. Hun vil at det skal bli enklere å velge matematikk som fordypningsfag.
– Vi endrer nå læreplanen på videregående knyttet til såkalt s-matte for at inngangsbilletten skal bli enklere for ungdommene, sier Nordtun.
Denne type matte gir elever muligheten til å utforske egne matteferdigheter og se om realfag er noe for dem.
Selv om S-matte står for samfunnsfaglig matte, er det beregnet som realfaglig og kan kombineres med andre realfag som fysikk og kjemi.
Hun har bedt Utdanningsdirektoratet se på læreplanene i S-matte. Målet er å få opp antallet elever som velger de mer avanserte matematikkfagene.
– Vi har behov for et matematikkfag som ligger mellom den praktiske matten og realfagsmatten, slik at terskelen for å velge fordypning ikke blir så høy, sier Nordtun.
– Virker ganske gøy
I Haugesund velger under 40 prosent av elevene en studieforberedende utdanning etter ungdomsskolen. Av disse er det få som velger å fordype seg innen realfag. Dette gjør at det vil bli vanskeligere for unge å få seg ingeniør-jobber i fremtiden, noe som skremmer næringslivet i kommunen.
– Dette er en som stor utfordring og bekymring for næringslivet, forteller Ronny Sætre, som er prosjektleder for Næringsforeningen Haugalandet.
Kunne et slikt opplegg hjulpet deg med å velge studieretning?
Turen hos Aibel og DeepOcean var inspirerende for Skeisvang-elevene Helgevold og Kalvenes.
– Jeg synes jo at matte er vanskelig. Men dette viser jo hva du kan få for jobbingen, sier Kalvenes mens hun skuer utover verftet.
– Jeg tror jeg skal ta realfag. Jeg var litt usikker, men nå virker det ganske gøy, sier Helgevold.
Verftsdirektør Lars Inge Hellestveit ved Aibels verft mener det er viktig å vise unge hvilke muligheter de kan få ved å velge realfag.
– Å kunne være med en dag og se hvordan bedrifter jobber, er veldig positivt. Vi kan bli enda flinkere til å invitere, sier Hellestveit.
Jobber aktivt mot næringslivet
I Møre og Romsdal fylkeskommune, blir NRK fortalt at de kontinuering arbeider med å øke relevansen i opplæringen.
Blant annet gjennom kontakt og samarbeid med arbeids- og næringslivet.
– Flere av våre videregående skoler har egne initiativer for å motivere elever til å velge realfag. Dette inkluderer bedriftsbesøk og samarbeid med lokale næringslivsaktører og arbeidslivet. Vi ser at slike tiltak kan ha en positiv effekt på elevenes interesse og valg av programfag, forteller de i en epost.
De oppfordrer alle skolene i deres fylke til å se på tiltak som kan inspirere elever i sine valg av programfag.
– Det som Næringsforeningen Haugalandet har gjort, er et godt eksempel på hvordan en kan skape engasjement og interesse for realfag blant elever, fortsetter hun.
Blant dem som inspirerte elevene i Haugesund var prosjektingeniør Melissa Nicole Glory Vestvik ved DeepOcean.
Hun sier at hun selv var en elev som brukte lang tid på å forstå realfag. På videregående fikk hun tilbakemelding om at hun ikke burde gå videre med matte og fysikk.
– Men realfag er et modningsfag. Og da jeg kom inn på høgskolen, så løsnet det og ble lettere, sier Vestvik.
Publisert