– Søkertallene til lærerutdanningene står ikke i stil med betydningen yrket har for samfunnet, sier UiS-rektor Klaus Mohn. I håp om å utdanne flere lærere lanserer universitetet tre nye og kortere studier. Foto: Heiko Junge / NTB
Utdanning: – Økt fleksibilitet og flere innganger til lærerutdanning er fellesnevnere for arbeidet vårt for å rekruttere flere til læreryrket, sier UiS-rektor Klaus Mohn i en pressemelding.
Blant årets nye studier ved universitetet er et årsstudium i læring og psykologi som senere kan bygges inn i en grunnskolelærerutdanning. Der skal studentene få forståelse av barns læring og generell psykologisk utvikling.
Universitetet har også opprettet en master på deltid for dem som tok lærerutdanning før den ble femårig i 2017. Lanseringen av erfaringsbasert master i fagdidaktikk for grunnskolen er et tiltak for å få flere lærere til å bli i yrket.
Det tredje nye lærerstudiet som er lansert, er en profesjonsrettet master med integrert praktisk pedagogisk utdanning. Dette toårige studiet gir både en mastergrad og lærerkompetanse på kortere tid enn tradisjonelle løp.
En Nokut-rapport viste i desember bred oppslutning om at grunnskolelærerutdanningen har gått fra treårig bachelor til femårig master, men etter endringen har søkertallene stupt.
(©NTB)