Parat, Fellesforbundet og NHO Luftfart møtes til avgjørende mekling i dag. Kabinansatte i SAS tas ut i streik dersom partene ikke blir enige innen onsdag.
Innenriks: Fellesforbundet og Parat møter SAS og NHO Luftfart til separate meklinger hos Riksmekleren mandag. Dersom partene ikke kommer til enighet innen fristen natt til onsdag, er det ventet storstreik blant kabinansatte i SAS fra og med onsdag morgen.
Leder i SAS Norges kabinforening i Parat, Martinus Røkkum, sier de er innstilt på å finne en god løsning, men at faren for streik er overhengende.
– Vi håper SAS ledelsen nå innser at vi som ansatte ikke kan fortsette den negative lønnsspiralen som har utviklet seg over flere år, sier Røkkum i en pressemelding.
Fellesforbundets forhandlingsleder Dag-Einar Sivertsen varsler at det vil bli en krevende mekling mellom partene.
– Vi går inn i meklingen med mål om å komme fram til en enighet. Samtidig er det stor avstand mellom partene på viktige spørsmål, sier han.
Oppgjøret handler blant annet om lønn, arbeidstid og belastning i arbeidshverdagen.
Kan få følger for ferien
Dersom streiken blir et faktum, vil de det gi store konsekvenser for ferierende nordmenn i årets travleste periode for flytrafikken. Om en løsning ikke er på plass innen midnatt natt til onsdag, vil store deler av SAS’ flyvninger stanse fra og med onsdag morgen.
– Det er høyst beklagelig at en streik vil ramme en uskyldig tredjepart og passasjerer som skal på ferie, sier Røkkum i Parat.
Fellesforbundet har varslet at samtlige medlemmer vil tas ut i streik allerede i første uttak, om ikke meklingen skulle føre frem.
– Vårt mål er aldri å ramme en uskyldig tredjepart, og vi vet at mange flyr til feriedestinasjoner i disse dager. Derfor er Fellesforbundets mål alltid å søke løsninger, sier Sivertsen i en pressemelding.
Han understreker at kabinbesetninger som brukes i beredskapsoppdrag rundt liv og helse, samt flyvninger til og fra Svalbard ikke vil bli rammet av den eventuelle streiken.
Dårlig lønn og krevende vilkår
Bakgrunnen for konflikten er at SAS nå nærmer seg Europas dårligste lønnsvilkår for kabinpersonale, heter det i pressemeldingen fra Parat.
Sammenliknet med Norwegian, som flyr med tilnærmet lik produksjon, flystørrelser og antall personer i besetningen, er lønnsforskjellene blitt stadig større de siste årene.
– Vi har nå over 20 prosent lavere lønn enn våre kolleger i Norwegian. Det kan vi rett og slett ikke godta, sier Røkkum.
– Vi forstår selvfølgelig at man ikke kan lukke hele dette gapet opp mot sammenlignbare selskaper i ett enkelt oppgjør. Men vi må ha et godt oppgjør i år, og vi må se en troverdig plan for hvordan SAS skal nærme seg de andre selskapene i årene som kommer, fortsetter han.
– Nødvendig med skikkelig løft
Fellesforbundet understreker at lønnsvilkårene til kabinansatte er på nivå med lønna til de hotell- og restaurantansatte som streike i vår.
– Kabinansatte i SAS har over lang tid hatt en svak lønnsutvikling og en arbeidshverdag med høy belastning. Nå er det nødvendig med et skikkelig løft både i lønn og vilkår, sier Sivertsen.
I tillegg til lønn, vil forhandlingene også dreie seg om uforutsigbare arbeidstider, samt ansvaret de kabinansatte har for sikkerhet og helse ombord.
Det ble brudd i forhandlingene da partene møttes i mai.
(©NTB)


