Spanias tidligere samferdelsminister José Luis Abalos er dømt til 24 års fengsel for korrupsjon. Han har vært en av statsminister Pedro Sanchez nærmeste medarbeidere.
Utenriks: Abalos ble dømt for å ha tatt imot store summer i bestikkelser fra selskaper som vant anbudsrunder for levering av sanitært utstyr under koronapandemien.
Abalos’ tidligere rådgiver, Koldo Garcia, ble dømt for samme forhold, men slapp med 19 års fengsel.
Av tiltalepunktene de ble funnet skyldig i, var medlemskap i en kriminelle organisasjon, korrupsjon, underslag av offentlige midler og maktmisbruk.
Ifølge påtalemyndigheten misbrukte begge sin stilling til å gi forretningsmannen Victor de Aldama lukrative kontrakter. I forbindelse med saken er det lekket opptak av private telefonsamtaler til media. Her blir det ofte snakket om penger og prostituerte.
Saken er en stor belastning for statsminister Pedro Sanchez, som også har opplevd at kona Begona Gomez og hennes bror David blir etterforsket for korrupsjon.
(©NTB)


