To oljetankere fra Herbjørn Hanssons rederi Nordic American Tankers har passert gjennom Hormuzstredet.
USAs: Det bekrefter Hansson til E24.
Det dreier seg om skipene Nordic Cross og Nordic Pollux.
Ifølge MarineTraffic befant de to tankskipene seg mandag utenfor havnebyen Fujairah i De forente arabiske emirater.
Så sent som søndag lå de ifølge MarineTraffic inne i Persiabukta.
Hormuzstredet skal i henhold til intensjonsavtalen mellom USA og Iran holdes åpent, men lørdag varslet Iran at det på ny var stengt som følge av vedvarende israelske angrep i Libanon.
Iran viste til det første punktet i avtalen som krever «umiddelbart og permanent opphør av militære operasjoner på alle fronter, inkludert i Libanon».
Da iranske og amerikanske forhandlere møttes i Sveits søndag, ble det imidlertid oppnådd enighet om at Hormuzstredet igjen skulle åpnes, opplyste USAs visepresident J.D. Vance.
Dette er ikke offisielt bekreftet fra iransk side.
(©NTB)


