Vaktsoldater fra Forsvaret er på plass for å bistå politiet med vakthold ved den amerikanske ambassaden i Oslo fram til august.
ukraina: Mandag morgen var de første soldatene på plass ved den amerikanske ambassaden i Oslo. Det er soldater fra Hans Majestet Kongens Garde (HMKG) i Oslo som skal bistå politiet i oppdaget. Gardistene er trent i vakt- og sikringsoppgaver, men i dette oppdraget tildeles de begrenset politimyndighet.
– Jeg ønsket dem velkommen og sa tusen takk for måten de har mottatt oppdraget på. Dette er reflekterte unge soldater som tar oppdraget på det største alvor, sier politimester Ida Melbo Øystese i en pressemelding.
Viktig bidrag til totalforsvaret
Politimesteren forteller at det er viktig å si at soldatene har gått gjennom et eget opplæringsprogram som er satt sammen av vårt Avsnitt for politioperativ fagutvikling og andre som har bidratt inn, blant annet juridisk kompetanse fra Felles Påtale og Area fra Felles Forebyggende.
– Men det er viktig å si at dette er ikke noe vi tar lett på, slår hun fast, sier Øystese til Aftenposten.
Politiinspektør Grete Lien Metlid i Felles enhet for operative tjenester (FOT) sier at dette er personell som allerede har en grunnkompetanse med seg og forklarer at det aller viktigste er å se det store bildet.
– Dette er et viktig bidrag inn i totalforsvaret selv om vi har ulike uniformer, sier Metlid.
Pressede ressurser
Bakgrunnen for at politiet har bedt om bistand fra Forsvaret, er at politiet og Oslo politidistrikt opplever flere oppgaver på grunn av konflikten i Midtøsten og krigen i Ukraina, skriver Aftenposten.
– Vi samvirker med politiet på de andre oppdragene våre også. Dette er vi forberedt og trent til, sier oberstløytnant Emil Ottosen som er sjef for Hans Majestet Kongens Garde.
(©NTB)


