Det kongelige hoff har fått dispensasjon til et tilbygg på Prinsehytta i Sikkilsdalen.
Innenriks: Tilbygget skal beskytte et inngangsparti på et anneks ved prinsehytta for vær og vind. Nord-Fron kommune har innvilget søknaden om dispensasjon, skriver avisa Dølen.
De kongelige bruker gjerne hytta i påska og i jaktsesongen om høsten. Det er påkrevd med godkjenning fra kommunen for å bygge ut i området, av hensyn til natur, friluftsliv og reindrift.
Prinsehytta, som er kongefamiliens private eiendom, ligger i en sidedal til Gudbrandsdalen i Jotunheimen. Tilreisende pleier å ta tog til Vinstra og beltebil videre, og har tidligere hatt med familie og venner.
Daværende kronprins Olav fikk hytta til myndighetsdagen i 1924. Det var da ei jakthytte, ei stor tømmerhytte med åtte rom og en svalgang utenfor. Den er bygget ut med flere hus.
(©NTB)


