Ytterligere to personer er pågrepet for å ha planlagt et angrep mot et arrangement i Det hvite hus som president Donald Trump deltok på 14. juni.
USAs: Dermed er så langt sju personer pågrepet i saken. Fra før var fem personer i varetekt. I følge Fox News har politiet identifisert over 20 personer som kan ha vært delaktige i planleggingen.
Angrepet skal ha vært planlagt til tittelkampen i Ultimate Fighting Championship (UFC) under feiringen av Trumps 80-årsdag.
Droner med eksplosiver
USAs justisdepartement opplyste mandag at ytterligere to personer nå er pågrepet. De to, som ble arrestert i delstatene Washington og Missouri, er anklaget for å delta i planlegging av drap.
Planen skal ha gått ut på å sende droner med eksplosiver mot bygg i nærheten av arrangementet, og dermed sørge for en evakuering hvor folk løp mot et sted hvor snikskyttere lå og ventet. I en andre runde skal de ha planlagt å storme Det hvite hus, ifølge Fox News.
Støtter regjeringskritiske konspirasjonsteorier
Den ene av de to siste pågrepne har ifølge departementet erfaring med droner og har deltatt i samtaler om hvordan man kan utstyre dronene med eksplosiver og tilpasse dem slik at de kunne flys inn over plenen ved arrangementet. Den andre er siktet for å ha akseptert en forespørsel om å bygge deler til dronene.
Rettsdokumenter har ifølge nyhetsbyrået Reuters vist at de fem som ble arrestert i forrige uke, støtter regjeringskritiske konspirasjonsteorier. Flere av dem hadde uttrykt sinne over håndteringen i saken om den avdøde sexforbryteren Jeffrey Epstein.
Det er ikke kjent hvor nær de pågrepne var å gjennomføre planen, eller hvordan de pågrepne stiller seg til anklagene.
(©NTB)


