Strømprisene i Danmark er uvanlig høye for årstiden i øyeblikket. Det skyldes en blanding av de skyhøye temperaturene og økte priser på fossile energikilder, ifølge selskapet Norlys.
Utenriks: Tirsdag kveld kommer strømprisen opp i 4,8 danske kroner kilowattimen for kundene på Fyn og Jylland. Det tilsvarer over 7 norske kroner.
På Sjælland kommer prisen over 4,7 danske kroner kilowattimen.
Energiselskapet OK sier at det også er større forskjeller innenfor samme døgn. Tirsdag ventes det at prisforskjellen kommer til å ligge på opp mot fem kroner i løpet av 24 timer.
Hetebølgen i Europa gjør blant annet at mange skrur på aircondition og klimaanlegg, som krever veldig mye strøm. I tillegg har produksjonen fra flere energikilder falt. Franske kjernekraftverk bremser opp fordi vannstanden er lavere og temperaturen høyere i elvene som kjøler dem ned. Hetebølgen gjør også at det er forholdsvis vindstille, som ikke er en fordel for vindkraftproduksjonen.
– I øyeblikket er det stort sett bare solcellene som holder prisen nede, og det er særlig midt på dagen. Det betyr at når sola går ned, går strømprisen markant opp, sier produktsjef Troels Skipper i OK.
(©NTB)


