En 20 år gammel mann fra Karmøy er dømt etter å ha kjørt bil med promille og deretter latt en beruset kamerat uten gyldig førerkort overta rattet. Nå mister han førerkortet i to år og åtte måneder, må betale bot og avlegge full ny førerprøve før han kan kjøre bil igjen.
Tilståelsesdom: En 20 år gammel mann fra Karmøy er dømt til bot, betinget fengsel og langvarig tap av førerretten etter en hendelse på Avaldsnesvegen sommeren 2025. Mannen kjørte selv bil i alkoholpåvirket tilstand før han lot en kamerat uten gyldig førerkort overta kjøringen.
Hendelsen fant sted i de tidlige morgentimene en fredag i juli i fjor. Omkring klokken 04.45 kjørte den da 19 år gamle mannen sin Audi A3 til tross for at han hadde drukket alkohol. En senere blodprøve viste en promille på 0,73.
Kort tid etter overlot han bilen til en kamerat. Kameraten var også beruset, og hadde en promille på 1,18. Han hadde i tillegg ikke gyldig førerkort.
Ifølge vegtrafikkloven har en bileier plikt til å forsikre seg om at personen som får låne bilen har lov til å kjøre den.
Saken ble behandlet i Haugaland og Sunnhordland tingrett i juni. 20-åringen ga en uforbeholden tilståelse til både promillekjøringen og det å ha overlatt bilen til kameraten. Saken ble derfor avgjort som tilståelsesdom.
Retten la til grunn at overlatelsen av bilen skjedde med forsett. Det ble også vurdert som skjerpende at det befant seg en passasjer i bilen under kjøringen.
Straffen ble satt til 30 dagers betinget fengsel med en prøvetid på to år. Mannen ble også ilagt en bot på 10.000 kroner.
I tillegg mistet han førerretten i to år og åtte måneder. Før han kan få tilbake førerkortet, må han gjennomføre både teoriprøve og ny praktisk førerprøve.


