Minstepensjonistene får økt pensjon i september. Satsene blir økt med 8000 kroner i året.
Innenriks: Regjeringen har i dag besluttet at minstepensjonistene får etterbetalt den ekstraordinære økningen i minstepensjon i september.
– I en urolig tid er det viktig for Arbeiderparti-regjeringen å bidra til økonomisk trygghet for landets pensjonister, sier arbeids- og inkluderingsminister Kjersti Stenseng i en pressemelding.
I avtalen om RNB for 2026, har budsjettpartnerne på Stortinget i Arbeiderpartiregjeringen blitt enige om å økte satsene for minstepensjon med virkning fra 1. mai i år.
Denne økningen kommer i tillegg til trygdeoppgjøret. Utbetalingene vil ikke øke umiddelbart. Først må Nav gjennomføre en omfattende, maskinell omregning av alle berørte pensjoner.
For å få full uttelling for økningen i minste pensjonsnivå, må man ha tatt ut 100 prosent alderspensjon, være født før 1954, være minstepensjonist i dag og ha full trygdetid.
(©NTB)


