Risikoen for å få kreft faller i Danmark, til tross for at rekordmange diagnoser ble stilt i fjor.
Utenriks: I fjor ble 49.480 personer diagnostisert med kreft i Danmark. Aldri før han landet sett så mange nye tilfeller på ett år.
Samtidig synker antallet tilfeller av tarm- og livmorhalskreft. Det viser tall fra de danske helsemyndighetene.
Den samlede risikoen for å få en kreftdiagnose har også falt med 2 prosent i Danmark siden 2016, når man korrigerer for at befolkningen har vokst.
Årsaken til at flere kreftdiagnoser stilles nå, er todelt.
– Det stigende antallet nye krefttilfeller skyldes at vi blir flere mennesker som bor i Danmark, og at vi også lever lenger. Vi har derfor flere år hvor vi kan få kreft, sier avdelingsleder i den danske Sundhetsdatastyrelsen, Mette Keis Jepsen.
Mens det ble registrert flere krefttilfeller totalt, falt forekomsten av flere kreftformer. Blant annet falt antallet tilfeller av livmorhalskreft med hele 17 prosent siden 2016. Antallet tilfeller av tykk- og endetarmskreft har også sunket hos begge kjønn.
Mulighetene for å overleve en kreftsykdom er også blitt bedre i Danmark.
– Det er en stor forskjell i utsiktene, avhengig av hvilken form man er rammet av, men generelt er sjansene for å overleve blitt vesentlig bedre, avslutter Jespen.
(©NTB)


