96 prosent av landets videregående skoler har innført regler som begrenser elevenes bruk av mobiltelefon, mens 37 prosent har innført tilsvarende restriksjoner for smartklokker.
Innenriks: For ett år siden var andelen henholdsvis 93 og 31 prosent, går det fram av Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere våren 2026.
Et flertall av skolelederne som har deltatt i undersøkelsen – 59 prosent – opplyser at restriksjonene innebærer at elevene må levere inn mobiltelefonene ved starten av hver undervisningsøkt.
28 prosent svarer at elevene får oppbevare mobiltelefonene i sekken i timen, og at de får tilgang til dem i pauser og friminutt.
Svært få skoleledere – bare 1 prosent – nekter elevene tilgang til mobiltelefonen gjennom hele dagen.
Det er i tråd med Utdanningsdirektoratets veileder, som ikke anbefaler et slikt totalforbud.
Drøyt halvparten av skolelederne i undersøkelsen – 53 prosent – medgir at det i «noen grad» er utfordrende å håndheve restriksjonene på elevers tilgang til mobiltelefon og smartklokke.
5 prosent sier at det er svært utfordrende, mens 32 prosent sier at det i liten grad er utfordrende.
(©NTB)


