Norwegians anke i saken om klimakvoter er avvist av Høyesterett. Flyselskapet skriver i en børsmelding at de tar et tap på 730 millioner kroner.
Innenriks: Norwegian vant saken i tingretten, men lagmannsretten var av en annen oppfatning. Høyesterett valgte å ikke ta opp saken.
– Vi er veldig skuffet og overrasket. Vi vant helt tydelig i første instans og mener saken åpenbart burde vært behandlet i Høyesterett. Den oppfatningen er støttet av hele vårt juridiske team, sier Hans-Jørgen Wibstad, finansdirektør i Norwegian, til NTB.
Tapte ankesak
Norwegian ble ilagt en bot på nesten 400 millioner kroner av Miljødirektoratet i september 2021. De fikk medhold i tingretten i desember 2024, men staten anket, og lagmannsretten kom med sin dom i mars i år. Der tapte Norwegian.
Direktoratet mener flyselskapet ikke oppfylte sine klimakvoteforpliktelser for utslipp i 2020. Forpliktelsene skal gjelde selv om flyselskapet på den tiden var midt i en omfattende restrukturering, ifølge Miljødirektoratet.
– Skal ikke ramme passasjerene
I tillegg til boten krever staten en innbetaling av klimakvotene på 330 millioner kroner. Det utgjør et totalbeløp på 730 millioner.
Tapet skal ikke få noen konsekvenser for forbrukerne, sier Wibstad.
– Våre priser følger tilbud og etterspørsel, og vi er et solid selskap som håndterer det tapet vi har fått. Det skal ikke ramme passasjerene.
(©NTB)


