Medstraum startet opp rutetrafikken i september 2022. Samme år ble den kåret til årets båt.
Men det som var verdens første helelektriske hurtigbåt møtte raskt på problemer.
Pendlerruten mellom Stavanger, Byøyene utenfor Stavanger og Hommersåk i Sandnes har vært preget av oppstartstrøbbel og forsinkelser. Blant annet klarte ikke båten å håndtere tang og tare fra sjøen.
– Det siste året har vi vært fullstendig klar over alt som har skjedd rundt Medstraum. Mange av forsinkelsene er fordi båten ikke har klart å holde tidsplanen, sier Lasse Fredheim, leder av Samferdselsutvalget i Rogaland (H).
Og 2. januar ble Medstraum tatt ut av drift. Ifølge kollektivselskapet Kolumbus, som eier Medstraum, er årsaken en markant nedgang i batterikapasiteten.
Medstraum er nå fortøyd ved Fiskepiren i Stavanger sentrum.
Frustrerte passasjerer
Medstraum skulle kutte utslipp tilsvarende om lag 30 busser hvert år. Nå betjenes deler av sambandet av to dieseldrevne fartøy.
Medstraum-motstrømmen frustrerer mange.
– Det er en katastrofe. Det er ikke tvil om det. Folk kommer for seint på jobb hele tiden, sier Magne Rosså.
Ailin Helbak er blant dem som har blitt forsinket til jobb på grunn av Medstraum.
– Når båten ikke kommer, må jeg hjem og hente bilen. Og så kjøre til jobb. Det tar meg til sammen halvannen time, sier hun.
Kommunikasjonssjef Jon Dagsland i Kolumbus mener det er uheldig at batteriet har hatt en så markant nedgang i kapasiteten den siste tiden.
– De reisende fortjener et stabilt og forutsigbart tilbud, og vi forventer nå bedring både på kort og lang sikt, skriver han i en e-post til NRK.
Ukjent omfang
Ifølge Fredheim i Samferdselsutvalget er det tett dialog mellom beboerforening og Kolumbus. Men totalprisen for å få skikkelig orden på problemene med batteriet er ennå ukjent.
– Vi må først kartlegge hva som skal til for å fikse Medstraum, og så vil det komme en pris etter hvert, sier Fredheim.
Fredheim vedgår at han ikke er fornøyd med driften, men at det kan være prisen å betale når man skal være først med noe.
– Hvis Norge skal være tidlig ute, så kan det dessverre komme noen barnesykdommer.
Selv om forsinkelsene også er knyttet til været i starten av januar, er det primært utfordringer med batteriene.
Hurtigbåter bruker generelt mye batteristrøm, og med økt hastighet bruker båten mer strøm.
– Medstraum kan rett og slett ikke kjøre fort, sier Fredheim.
For Magne Rosså blir dét veldig merkelig.
– Man har båter for at folk skal komme seg på jobb og ut. Dette går ikke an.
Onsdag er det møte i Samferdselsutvalget i Rogaland. Der er Medstraum blant sakene som skal opp.
Publisert