Det norske skipet «Hagland Captain» har gått på grunn og kjørt seg fast under Svinesundsbrua. Kystvakten sier at situasjonen er stabil. Foto: Kustbevakningen / Handout / NTB
Ulykker og naturkatastrofer: Pressesjef Mattias Lindholm i den svenske Kystvakten opplyser NTB at skipet ikke har kollidert med broen.
– Skipet lekker ikke olje, og det har ikke kommet vann inn i fartøyet. Det gjør at situasjonen er stabil, ifølge vår bedømming, sier Lindholm til NTB.
Men det skal komme miljøredningsmateriell for sikkerhets skyld, opplyser han. Skipet har rundt 88.000 liter olje om bord, hvorav 85.000 liter diesel i brenselstankene, står det i en pressemelding fra den svenske kystvakt.
Lindholm sier at de ikke enda har fått inspisert skipets skrog.
Han sier også at den svenske kystvakten er i kontakt med rederiet og norske myndigheter. I tillegg har de informert svenske myndigheter om skipet.
– Det er fremdeles for tidlig å si noe om hva som har forårsaket grunnstøtingen. Det er ingen mistanke om kjøring i ruspåvirket tilstand, står det i pressemeldingen.
Bilder fra torsdag morgen viser at det er tåke på stedet, men det er ikke klart om dette kan ha vært en medvirkende årsak.
Ifølge Göteborgs-Posten, som omtalte saken først, fikk myndighetene melding om grunnstøtingen rundt klokken 2.30 natt til torsdag, men fartøyet skal ha gått på grunn allerede ved 1-tiden.
Vegtrafikksentralen i Norge sier til NTB at den ikke er kjent med grunnstøtingen eller omstendigheter rundt den, og at de blir varslet fra svensk side, som drifter brua, om det skjer hendelser som påvirker trafikken over brua.
Lindholm i den svenske Kystvakten sier at ingen mennesker ble skadet i grunnstøtingen.
– Når det gjelder slike store fartøy pleier man å vente til det er lyst. Man kan ikke få det løs når det er mørkt, sier han til Göteborgs-Posten.
– Daglig leder, teknisk sjef og andre i beredskapsteamet har i natt vært involvert etter hendelsen. Skipet gikk på grunn, lastet med tømmer. Det er ingen skader på verken folk eller noe materielt på skip, så vidt vi vet, sier Paal W. Aanensen.
– Skipet er visstnok gått på grunn på sand, ifølge kartene. Det er heldigvis ikke noe tegn til noe utslipp. Det var tett tåke i natt da det gikk på grunn. Utover det så vet vi egentlig ikke noe om årsak, sier direktøren.
Han legger til at rederiet siden grunnstøtingen natt til torsdag har fokusert på kontakt med myndigheter og taubåter, og å vurdere omfanget, eventuelle skader og hva man skal gjøre.
– Så status nå er egentlig at vi venter på høyvann, som jeg tror er i ettermiddag, og se om man kan dra skipet av da, sier Aanensen.
– Det var det samme skipet, men helt andre forhold og slik sett ikke noen sammenheng, sier Aanensen.
– Kystvakten er om bord på fartøyet for å avhøre og samle informasjon. Vi har også kunnet gjøre visse inspeksjoner av fartøyet på innsiden. Og vi har kontakt med besetningen hele tiden, sier Lindholm.
Lindholm legger til at grunnstøtingen ikke vil gå ut over trafikken over broen.
Paal W. Aanensen i rederiet Hagland Shipping bekrefter at det er lasteskipet «Hagland Captain» som er gått på grunn. Aanensen er sammen med fetteren Øivind W. Aanensen administrerende direktør i rederiet.
Frakteskipet havarerte også lørdag 23. mars 2019 da det fikk motorstans i et voldsomt uvær på Hustadvika i Møre og Romsdal. Båten var også da lastet med tømmer og mistet strømmen på grunn av en brottsjø slo inn over akterenden.
(©NTB)

