Xiaohongshu-appen, også kjent som Lille røde bok, vises på en iPhone-skjerm. Mange amerikanere som frykter et Tiktok-forbud, har lastet ned den kinesiske appen. Foto: Andy Bao / AP / NTB
Kultur og underholdning: I april i fjor ble det vedtatt en lov som innebærer at det sosiale mediet Tiktok skulle bli forbudt i USA fra 19. januar 2025. Forbudet blir kun stanset dersom selskapet fullstendig kuttet båndene til den kinesiske eieren.
Tiktok eies av Bytedance, og USA har anklaget Tiktok for å ha spionert på 170 millioner amerikanske brukerne og samlet inn informasjon om dem. Anklager som Bytedance konsekvent har avvist.
I dagene som ledet opp til forbudet, gikk svært mange amerikanere over til den kinesisk-eide appen Xiaohongshu, kalt Redbok eller Den lille røde bok. Det livsstilsrettede Instagram-Pinterest-alternativet gikk til topps blant nedlastinger på appstore.
Flere Tiktok-flyktninger, som de kaller seg selv, sier at de lastet ned Den lille røde bok som en protest mot Tiktok-forbudet. Emneknaggen «tiktokrefugee» hadde mer enn 290 millioner visninger denne uka.
Men hva er så Xiaohongshu?
Plattformen ble lansert i Shanghai i 2013 av Charlwin Mao og Miranda Qu.
Xiaohongshu oversettes altså bokstavelig til Lille Røde Bok, og selv om mange knytter den til den kinesiske kommunistlederen Mao Zedongs røde bok med sitater, er navnet angivelig ikke en referanse til denne.
I et intervju med forskningsbyrået Shensixing forteller Charlwin Mao at han ser på tiden sin i konsulentfirmaet Bain & Company og i Stanford Business School som «to store milepæler» i livet sitt.
– Deres primære fargetema er rødt, så vi bestemte oss for å kalle appen vår ‘Lille Røde Bok’.
Utenfor Fastlands-Kina har Xiaohongshu fått fotfeste hos kinesere bosatt i Malaysia, Singapore og Taiwan. Xiaohongshu opplyser at de hadde 300 millioner månedlige aktive brukere ved utgangen av 2023.
I motsetning til TikToks mer kjente søsterapper Douyin eller Weibo har Xiaohongshu et langt mer apolitisk innhold som livsstil, reise, skjønnhet og mat.
Xiaohongshus «Utforsk»-side ligner TikToks «For deg»-side – filtrert av en algoritme som foreslår innhold basert på brukernes interesser og interaksjoner på plattformene.
Lille Røde Bok er også en online markedsplass, på lik linje med Tiktok Shop, hvor brukere kan kjøpe varer direkte, deriblant klær og sminke.
Xiaohongshu har også mulighet for «sjekk-inn»-turisme, hvor reisende kan planlegge reiseruter til trendy steder, spesielt egnet for å ta bilder for sosiale medier.
Og lik Instagram og Tiktok har plattformen også blitt et sted for influensere.
Eksperter nyhetsbyrået AFP har snakket med, peker blant annet på en stor språkbarriere. Appen er stort sett på kinesisk og har ingen automatiske oversettelsesverktøy.
Plattformen har også hittil først og fremst skreddersydd innhold for kinesere og det kinesiske markedet.
I offentlige gruppechatter på plattformen har nye amerikanske brukere bedt om oversettelser av slanguttrykk, samt nøkkelord for å søke etter innhold de ønsket.
Eksperter mener derfor at mye tyder på at tilstrømningen av amerikanske brukere til Den lille røde bok er utslag av en mer kortsiktig reaksjon – enn at det er snakk om en langsiktig trend.
Nyinnsatte president Donald Trump har imidlertid utsatt stengingen av Tiktok. Mandag signerte han en presidentordre som pålegger USAs justisdepartement om å ikke håndheve forbudet de neste 75 dagene.
Inntil nylig var Xiaohongshu hovedsakelig populært blant kinesisktalende brukere – flertallet av dem er unge kvinner i urbane områder, ifølge dataanalyseplattformen Qiangua. Dette i motsetning til andre kinesiske plattformer som Weibo, som tiltrekker seg et bredere publikum.
Sensuren er mindre enn på mange andre plattformer. Brukerne kan blant annet finne innlegg om LHBTQ-temaer og diskusjoner og andre emner som ofte anses som sensitive i Kina.
Xiaohongshu som i dag altså hovedsakelig er kinesiskdrevet, har en stor utfordring med å beholde sine nye amerikanske brukere.
(©NTB)