Energiminister Terje Aasland tok imot planene for nye utbygginger på oljefeltet Gjøa i Nordsjøen i dag. Kostnaden anslås til 14 milliarder kroner.
Innenriks: Planene omfatter utbygging og drift av funnene Gjøa nord og Ofelia i Gjøa-området i Nordsjøen, skriver regjeringen i en pressemelding.
Sammen med den mindre utbyggingen Cerisa blir prosjektet omtalt som Gjøa Subsea Projects (GSP). Det skal investeres til sammen 14 milliarder kroner i de tre utbyggingene.
– Det er en glede å kunne ta imot utbyggingsplaner for nye funn i Gjøa-området. Utbyggingene vil skape store gevinster for fellesskapet og bidra til å forlenge levetiden for viktig infrastruktur på norsk sokkel, sier Aasland (Ap).
Funnene består av både olje og gass, og ligger i den nordlige delen av Nordsjøen, 50 kilometer nordøst for Trollfeltet. De forventede utvinnbare gevinstene anslås til 76 millioner fat olje.
Planene innebærer utbygging av to havbunnsanlegg som skal knyttes til eksisterende infrastruktur på Gjøa-feltet. Byggestart er beregnet til 2027 for Cerisa, og 2028 for Gjøa nord og Ofelia.
Det er oljeselskapet Vår Energi ASA som er operatør for de tre utbyggingene.
(©NTB)


