Helseminister Jan Christian Vestre (Ap) lovet under minnemarkeringen for 25. juni-terroren å sikre bedre helsehjelp til transpersoner.
Innenriks: – Hjelp skal være tilgjengelig for alle som trenger det. La meg derfor si det tydelig til dere i dag: Den hjelpen har ikke vært god nok, den er ikke god nok, og nå må vi gjøre noe med det, sa Vestre da han talte under markeringen, melder NRK.
Denne uken ble det kjent at Redelighetsutvalget ved Oslo universitetssykehus (OUS) mener tre forskere ved OUS brukte pasientopplysninger uten samtykke i artikler om transpersoner.
– Når tilliten til helsetjenestene våre svikter, er det vårt ansvar å brette opp ermene. Vi kan mye bedre enn dette. Det er et løfte, sa Vestre på minnemarkeringen.
(©NTB)


