Den årlige pride-paraden i Oslo er i gang. – Viktigere nå enn før, sier Høyre-leder Ine Eriksen Søreide.
Innenriks: Fargerike regnbueflagg vaier i vinden, mens musikken strømmer gjennom gatene og skaper en feststemning preget av glede, fellesskap og engasjement.
– Pride er markeringen av kjærlighet, at du kan elske hvem du vil, sier leder Stephan Adom i organisasjon Fri, som er en av de aktørene som står bak arrangementet til NTB.
Paraden går fra Grønland og opp til Sofienbergparken på Grünerløkka, hvor årets Pride Park ligger.
– Vi forventer at det blir godt oppmøte i dag, men man vet aldri. Vi ser at oppmøtet øker for hvert år.
– Allerede nå kjenner jeg masse kjærlighet i luften, det er kanskje viktigere enn noen gang å markere nå, sa Adom like før paraden startet.
– Viktigere nå enn før
– Jeg mener det er viktig å markere Pride fordi det å elske hvem du vil, er en grunnleggende menneskerett som vi må hegne om. Jeg gleder meg til å feire kjærligheten og mangfoldet i dag, sier Høyre-leder Ine Eriksen Søreide (H) til NTB.
Søreide skal gå helt i front i toget og ønsker alle en fin feiring og at alle tar vare på og viser respekt for hverandre.
– Jeg mener at det er viktigere nå enn før. Mange opplever nå mer trusler og hets, og at rettigheter vi trodde var sikre, utfordres på nytt. Da er det viktig å slå ring om det skeive miljøet.
– Happy pride
Til stede under feiringen er også Oslos ordfører Anne Lindboe.
– Det er dessverre mye hat nå. Skeives rettigheter er under press både i Norge og internasjonalt, og i Oslo skal vi vise at det skal være trygt å elske hvem man vil. Jeg er stolt av å være her i år, sier Lindboe til NRK.
Oslo politidistrikt ønsker også alle en fin feiring, og sammen med Oslo Pride vil de sørge for en sikker og god gjennomføring av paraden.
– Happy pride, skriver politiet på sine nettsider.
(©NTB)


